اسرائیل: همکاری‌های تهران و آژانس «عواقب بسیار خطرناکی» به همراه دارد

لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل
لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل نسبت به تحولات اخیر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به خصوص پیشرفت همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی کرد.

آگهی

وزارت خارجه اسرائیل روز پنجشنبه ضمن زیر سوال بردن توضیحات ارائه شده از سوی ایران به آژانس، بسته شدن پرونده تحقیقات مرتبط با وجود مواد هسته‌ای در یک سایت اعلام نشده واقع در جنوب ایران را مایه نگرانی خواند.

لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در این خصوص گفت که «اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به کاوش آثار اورانیوم در سایت مریوان «می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.»

وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین مدعی شده است که اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل تن دادن به فشارهای تهران به شدت آسیب دیده است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز بار دیگر هشدار داده است که کشورش هر آنچه برای توقف تولید بمب اتمی در ایران لازم است را انجام خواهد داد.

يوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز پنحشنبه هشدار داد که تل‌آویو ممکن است مجبور شود در مواجهه با تهدیدهای «رو به افزایش» علیه خود، از جمله تحولات اخیر مرتبط با برنامه هسته ای ایران، دست به اقدامی بزند.

آقای گالانت که در مراسم ترفیع چند ژنرال ارتس اسرائیل سخن می‌گفت تصریح کرد: «خطرات و تهدیدهای پیش روی دولت اسرائیل در حال تشدید است و ممکن است به سمتی برویم که مجبور شویم وظیفه خود را برای محافظت از یکپارچگی اسرائیل و مهمتر از همه پاسداری از آینده ملت یهود انجام دهیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در دو گزارش محرمانه که برای کشورهای عضو ارسال شد از حل برخی اختلاف‌ها با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور خبر داده بود.

در این گزارش‌‌ها که برخی خبرگزاری بین‌المللی مدعی دستیابی به آن شدند، آژانس از نصب مجدد تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران و «حل و فصل» پرونده یکی از سایت‌های اعلام نشده ایران خبر داده است.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران همچنین طی ماه‌های اخیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده؛ به نحوی که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در این کشور به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز تعیین شده در توافقنامه بین‌المللی سال ۲۰۱۵ وین رسیده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخاب گروسی برای یک دوره دیگر؛ آژانس و اتحادیه اروپا از ایران به‌خاطر مسائل «مبهم» انتقاد کردند

دسانتیس در اسرائیل: اگر رئیس جمهور آمریکا شوم فشار بر ایران افزایش خواهد یافت

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟