رئیس شبه‌نظامیان واگنر خواستار بررسی «جنایات» احتمالی مقامات ارشد دفاعی روسیه شد

یوگنی پریگوژین، فرمانده ارشد و رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر
یوگنی پریگوژین، فرمانده ارشد و رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوگنی پریگوژین، فرمانده ارشد و رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر روز چهارشنبه از دادستان‌های روسی خواست تا احتمال ارتکاب «جنایت» از سوی مقامات ارشد دفاعی روسیه قبل یا در طول جنگ اوکراین را مورد بررسی قرار دهند.

آگهی

به گزارش رویترز، این درخواست تازه رئیس گروه خصوصی پیمانکاری نظامی روسیه آشکارترین چالش علنی او تا به امروز علیه دو مقام ارشد نظامی تحت امر ولادیمیر پوتین یعنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه به شمار می‌رود.

این رستوران‌دار ۶۱ ساله روس که پیش‌تر خدمات غدایی به کرملین ارائه می‌کرد و اکنون ریاست مزدوران به خدمت گرفته شده از میان مجرمان برای جنگ در اوکراین را برعهده دارد بارها وزرای دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به خیانت و کوتاهی در انجام وظایف متهم کرده است؛ حال آنکه دو مقام ارشد نظامی یاد شده هیچکدام تاکنون به صورت علنی و آشکار به انتقادات و اتهامات وی پاسخی نداده‌اند.

یوگنی پریگوژین روز چهارشنبه در ادامه اتهام‌زنی‌های مکرر خود اعلام کرد: «امروز در نامه‌هایی به کمیته تحقیقات و دادستانی فدراسیون روسیه درخواست کردم تا ارتکاب جنایت در جریان آماده سازی و حین انجام عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) توسط مقامات ارشد وزارت دفاع بررسی شود.»

وی یادآور شد که محتوای این نامه‌ها که قرار است بازرسان قضایی به آن رسیدگی و در باره آن تحقیق کنند منتشر نخواهد شد.

رویترز در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که مقامات وزارت دفاع روسیه تاکنون واکنشی به اظهارات تازه یوگنی پریگوژین نشان نداده‌اند.

«قصاب پوتین»

آقای پریگوژین، بنیانگذار گروه مزدور واگنر و یکی از برجسته ترین اعضای حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که در طول جنگ ۱۵ ماهه اخیر در اوکراین به شهرتی گسترده دست یافته است.

او هفته گذشته در واکنش به القابی که به وی داده می‌شود به کنایه گفت که به جای «آشپز پوتین» باید «قصاب پوتین» لقب گیرد.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین با انتشار توییتی به بخشی از اظهارات اخیر رئیس گروه واگنر واکنش نشان داده که وی در آن خواستار اعزام ژنرال‌های ارشد، مسئولان دولتی و فرماندهان پلیس به خطوط مقدم جنگ و اعدام آنها در صورت سرپیچی از این درخواست شده بود.

آقای پریگوژین که وفاداری به پوتین را بخشی از مواضع سیاسی خود می‌داند در ادامه می‌گوید: «من عاشق سرزمینم هستم، به پوتین خدمت می‌کنم، شویگو باید محاکمه شود و ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

وی طی این هفته در اظهاراتی تاکید کرد که به تلاش برای آگاه سازی رهبران کشور نسبت به مشکلات موجود ادامه می‌دهد و در عین حال مسئولان ارشد کرملین را به دلیل تحریم پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های خود و ارتش خصوصی‌اش مورد انتقاد قرار داد.

برخی مسئولان، دیپلمات‌ها و تحلیلگران به رویترز گفته‌اند که یوگنی پریگوژین مستقیما پوتین را به چالش نمی‌کشد، بلکه بیشتر نقش دلقک دربار را برعهده دارد و تلاش می‌کند تا همسو با افرادی که از رفتار ارتش در جنگ ناامید شده‌اند، عمل کند.

ارتش خصوصی پریگوژین در کنار نیروهای منظم روسیه در اوکراین می‌جنگد؛ شبه‌نظامیان واگنر طی ماه‌های گذشته مسئولیت اصلی حملات به شهر باهموت (باخموت) را در شرق اوکراین برعهده داشتند که اوایل ماه جاری به ادعای کرملین سقوط کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: شبه‌نظامیان واگنر که در شورش مسلحانه شرکت داشتند مجازات خواهند شد

رسانه آمریکایی: رهبر گروه واگنر پیشنهاد افشای موقعیت نظامیان روسیه را به اوکراین داده بود

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین