درخواست از وزارت انرژی آمریکا برای عدم استفاده از اورانیوم غنی شده در سطح بمب در آزمایش‌ها

Nuclear Fuel
Nuclear Fuel Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی از مقامات پیشین وزارت خارجه همچنین سازمان تنظیم کننده مقررات هسته‌ای در ایالات متحده روز سه‌شنبه با انتشار نامه‌ای از وزارت انرژی این کشور خواستند که در طرح خود برای استفاده از اورانیوم غنی شده در سطح بمب در یک آزمایش‌ هسته‌ای تجدیدنظر کند.

آگهی

آنها اعلام کردند که چنین کاری ممکن است دیگر کشورها را نیز تشویق به انجام اقدامی مشابه کند.

وزارت انرژی آمریکا و دو شرکت دیگر قصد دارند بودجه انجام یک آزمایش راکتور کلرید مذاب (MCRE) در آزمایشگاه ملی آیداهو را بطور مشترک تامین کنند و در جریان این آزمایش، از بیش از ۶۰۰ کیلوگرم سوخت حاوی اورانیوم غنی‌شده ۹۳ درصد استفاده کنند.

دو شرکتی که در این پروژه شرکت دارند عبارتند از شرکت «Southern Co» و شرکت «TerraPower LLC» تحت حمایت بیل گیتس. آنها امیدوارند به کمک این آزمایش به پیشرفت‌هایی برسند که به کاهش آلودگی‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

با این وجود گروهی از اعضای پیشین کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده از جمله آلیسون مک فارلین، رئیس سابق این گروه می‌گویند که انجام آزمایش راکتور کلرید مذاب می‌تواند بهانه‌ای به دست کشورهای دیگر برای غنی سازی اورانیوم تا سطح بمب بدهد.

آنها در نامه‌ای به مقامات وزارت انرژی نوشتند: «آسیب وارده از این کار به امنیت ملی، می‌تواند از هر سود احتمالی ناشی از این فناوری بیشتر باشد». 

آلن کوپرمن، استاد دانشکده امور عمومی LBJ تگزاس و از نویسندگان این نامه می‌گوید: «این شوکه‌کننده است که وزارت انرژی، حتی بدون اطلاع به عموم می‌خواهد سیاست جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای را که برای چند دهه برقرار بوده و از سوی دو حزب آمریکا حمایت شده، تضعیف کند.»

هنوز وزارت انرژی به این نامه واکنشی نشان نداده است؛ با این وجود شرکت‌های فعال در این پروژه می‌گویند که این آزمایش قرار است در مرکزی امن که پیش از این نیز سابقه مدیرت اورانیوم غنی شده در سطح بمب را داشته انجام شود. 

شرکت «TerraPower» همچنین اعلام کرد که در رآکتور این آزمایشگاه، از سوختی با خلوصی بسیار کم از اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود و خطر آن بسیار پایین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت انرژی هسته‌ای به صنعت با انقلاب فناوری؛ راکتورهای کوچک چگونه کار می‌کنند؟

مشاور امنیت ملی آمریکا: اسرائیل در برابر تهدید هسته‌ای ایران آزادی عمل دارد

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست