حملات پهپادی به مسکو و کی‌یف؛ روسیه اوکراین را به «حمله تروریستی» متهم کرد

حمله به آپارتمانی در جریان حمله گسترده هواپیماهای بدون سرنشین روسیه، در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، در کی‌یف، اوکراین، ۳۰ مه ۲۰۲۳
حمله به آپارتمانی در جریان حمله گسترده هواپیماهای بدون سرنشین روسیه، در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، در کی‌یف، اوکراین، ۳۰ مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دنبال حمله موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین، یک واحد ساختمان در کی‌یف در بامداد سه‌شنبه ۳۰ مه، به آتش کشیده شد. ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به این حملات از موفقیت صد درصدی سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌ها خبر داد. مسکو نیز روز دوشنبه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

آگهی

مقامات اوکراین سقوط لاشه پهپادها را باعث آتش‌سوزی ساختما‌ن‌ها خواندند، چرا که می‌گویند پدافند هوایی اوکراین در آخرین موج حملات پهپادی بیش از۲۹ فروند از آن‌ها را از میان ۳۱ پهپاد رهگیری و منهدم کرده است. در آخرین دور از حملات حداقل یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

ویتالی کلیچکو،شهردار کی‌یف که از آسیب دیدن یک ساختمان چند طبقه خبر داد از ساکنان پایتخت خواست تا به دلیل حملات گسترده در پناهگاه‌ها بمانند. به دلیل فرو ریختن آوار در دو طبقه فوقانی این ساختمان، ممکن است افرادی همچنان زیر آوار گرفتار باشند.

آژیرهای هشدار حمله هوایی در طول شب در کی‌یف و نیز در مناطق چرکاسی (مرکز)، میکولایف و خرسون (جنوب) به صدا درآمدند.

به اینستاگرام یورونیوزفارسی بپیوندید

 یک پایگاه هوایی اوکراین نیز دیروز دوشنبه هدف حمله روسیه قرار گرفته بود. مقامات اوکراین روز دوشنبه گفتند که در منطقه خملنیتسکی غربی پنج هواپیما آسیب دیده‌اند. آن‌ها بدون ارائه جزئیات بیشتر افزودند که باند فرودگاه این منطقه در حال تعمیر است.

نیروی هوایی اوکراین می گوید که در دو حمله شبانه قبلی به کی‌یف، موفق شده تا تمامی موشک‌ها و پهپادها را سرنگون کند. 

رهگیری صددرصدی سامانه‌ ضد موشکی پاتریوت آمریکا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از حمله‌ شبانه‌ ۳۰ ماه مه از سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت آمریکا تمجید کرد و گفت که آن‌ها «رهگیری صد درصدی را تضمین می‌کنند.»

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «وقتی پاتریوت‌های در دست اوکراینی‌ها رهگیری صد درصدی موشک‌های روسی را تضمین کنند، ترور شکست خواهد خورد.»

آقای زلنسکی افزود: «روسیه می خواهد راه شر را تا انتها، یعنی تا شکست خود دنبال کند، زیرا شر هیچ پایانی جز شکست نمی تواند داشته باشد.»

تحلیلگران می گویند که مسکو به دنبال تخریب و آسیب رساندن به پدافند هوایی اوکراین قبل از حمله متقابل مورد انتظارش است، چرا که اوکراین ماه‌هاست که در حال برنامه ریزی یک ضد حمله است، اما برای آموزش نیروها و دریافت تجهیزات نظامی از متحدان غربی خود نیاز به زمان بیشتری دارد.

«ضدحمله‌ پهپادی اوکراین به مسکو»

در پاسخ به حملات پهپادی روسیه به کی‌یف، مسکو نیز توسط هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه از حمله هشت پهپاد به این شهر خبر داد که همگی آن‌ها خنثی شده‌اند. این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای کی‌یف را به «حمله تروریستی» متهم کرد: «صبح امروز رژیم کی‌یف حمله‌ای تروریستی با هواپیماهای بدون سرنشین  به مناطقی از مسکو انجام داد.»

به گفته سرگئی سوبیانین شهردار مسکو، پایتخت روسیه در سپیده دم روز سه‌شنبه با نوعی «پهپاد نادر»هدف حمله قرار گرفت که هیچ تلفاتی در پی نداشت.

در حمله پهپادی سحرگاه صبح امروز در مسکو چندین ساختمان آسیب جزئی دید. شهردار مسکو از تخلیه‌ دو ساختمان مسکونی در مسکو که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آسیب دیده بودند خبر داد.

آندری وروبیوف، فرماندار مسکو نیز در تلگرام خود نوشت که چندین پهپاد هنگام نزدیک شدن به پایتخت سرنگون شده‌اند. وروبیوف نوشت: «امروز صبح، ساکنان برخی از مناطق مسکو صدای انفجارهایی را می شنیدند که صدای سیستم دفاع هوایی ما بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله پهپادی روسیه به کی‌یف؛ ساکنان آپارتمانی تخریب سکونت‌گاه خود را به نظاره نشسته‌اند

حمله موشکی روسیه در وسط روز؛ ساکنان کی‌یف به دنبال سرپناه به ایستگاه‌های مترو رفتند

نقش موازنه‌گر ترکیه در عرصه بین‌الملل؛ پیام تبریک رهبران کشورهای درگیر مناقشه به اردوغان چه بود