تبادل «آتش سنگین» بین نیروهای مرزی ایران و طالبان؛ گزارش‌ها از تلفات جانی دو طرف حکایت دارد

مرز ایران و افغانستان
مرز ایران و افغانستان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منابع مختلف روز شنبه همزمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و کابل بر سر حقآبه ایران از افغانستان گزارش دادند که نیروهای طالبان و مرزبانان ایران روز شنبه در مناطق مرزی ولایت نیمروز افغانستان به یکدیگر تیراندازی کردند.

آگهی

به گزارش رسانه‌های ایران دو مامور مرزبانی این کشور در این درگیری‌ها کشته شدند. بنا به همین گزارش‌ها دو شهروند نیز در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. 

خبر کشته شدن دو نیروی مرزبانی ایران در حالی در رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری ایرنا منتشر شده که نیروی انتظامی تا لحظه نگارش این خبر تنها کشته شدن یک مرزبان را تائید کرده است. 

طالبان پیش از این از کشته شدن یکی از اعضای خود و کشته شدن یک نفر از طرف ایرانی سخن گفته بود. 

در گزارش رسانه‌های ایران آمده است که دو نیروی مرزبانی کشور در پی تیراندازی طالبان به «پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل» کشته شدند. هر دو طرف یکدیگر را در زمینه آغاز درگیری مقصر معرفی می‌کنند. 

این در حالیست که سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان روز شنبه با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کرد.

حساب کاربری حال‌وش در توئیتر که اخبار استان عمدتا سنی‌نشین سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به نقل از ساکنان این منطقه گزارش داد که بین نیروهای طالبان و ماموران ایرانی صبح شنبه درگیری روی داده و تبادل «آتش سنگین» صورت گرفت. 

حال‌وش این درگیری‌ها را در نزدیکی ولسوالی کانگ در ولایت نیمروز دانست و گفت که برخی از مردم این منطقه در پی این خشونت‌ها گریخته‌اند.

سخنگوی وزارت کشور طالبان: خواهان جنگ با همسایگان نیستیم

قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی ایران در مورد تنش در مرز نیمروز گفت: «در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرده‌اند که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او به نقل از دستور احمدرضا رادان افزود که مرزبانان «ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.»

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت کشور طالبان درباره درگیری مرزی با ایران گفت که آغاز درگیری از سوی مرزبانان ایرانی بوده است. وی با این حال تاکید کرد که «امارات اسلامی خواهان جنگ با همسایگان خود نیست.»

مرزبانی ایران: در درگیری با افراد مسلح ضمن تحمیل تلفات خسارات جدی به آنها وارد کردیم

مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای هنگ مرزی زابل با «افراد مسلح ناشناس» در نقطه صفر مرزی درگیر شدند.

در این اطلاعیه آمده است: «در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.»

مرزبانی استان سیستان و بلوچستان همچنین این «افراد مسلح ناشناس» را متهم کرده است که قصد ورود به خاک ایران را داشتند. 

از سوی دیگر خبرگزاری مهر گزارش داد که در پی توقف درگیری، مسئولان مرزبانی دو کشور جلسه‌ای تشکیل داده‌اند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.

در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، که ظاهرا از این منطقه است، صدای شلیک مسلسل در دوردست شنیده می‌شود. حال‌وش همچنین تصویری از بقایای یک گلوله خمپاره را منتشر کرد و نوشت که «طرفین از سلاح‌های سنگین و خمپاره» استفاده کردند.

توئیت حال‌وش

این درگیری در حالی صورت می‌گیرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در ماه جاری میلادی در سفر به استان سیستان و بلوچستان خطاب به «حاکمان افغانستان» گفته بود که «اخطار می‌دهم که حق مردم سیستان را هر چه سریعتر بدهند.»

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، حدود سی سال است که ایران با مشکل خشکسالی مواجه است، اما در یک دهه گذشته شرایط بدتر شده است. سازمان هواشناسی ایران نیز گفته است که هم‌اکنون ۹۷ درصد از کشور با سطحی از خشکسالی روبرو است.

آگهی

به گفته ضیا احمد سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، امیرخان متقی سرپرست این وزارت‌خانه صبح روز شنبه با یکی از نمایندگان ایران در امور افغانستان برای بحث در مورد حق‌آبه رودخانه هیرمند دیدار کردند.

ایرنا خبرگزاری دولتی ایران نیز ضمن تائید دیدار سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نوشت: «طالبان افغانستان خواستار حل مسائل با ایران از طریق گفت و گو شد.»

در روزهای اخیر، حساب‌های آنلاین طرفدار طالبان ویدیویی را به اشتراک گذاشته‌اند که در آن از سرپرست وزارت دفاع خواسته می‌شود تا در برابر ایران بایستد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آدم‌ربایی و کشتار ده‌ها دانش‌آموز؛ پلیس اوگاندا به دنبال شورشیان تا خاک کنگو رفت

وزیر کشور دولت رئيسی: با طالبان در تعامل هستیم؛ مسائل دوجانبه باید با گفتگو حل شود

افغانستان؛ از سرگیری ساخت سد بخش‌آباد بر رود هیرمند همزمان با تنش بر سر حق‌آبه ایران