وزیر کشور دولت رئيسی: با طالبان در تعامل هستیم؛ مسائل دوجانبه باید با گفتگو حل شود

احمد وحیدی وزیر کشور ��ابینه ابراهیم رئيسی
احمد وحیدی وزیر کشور کابینه ابراهیم رئيسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزیر کشور دولت ابراهیم رئيسی می‌گوید در حاشیه درگیری‌های مرزی بین ایران و نیروهای طالبان، اشتباه نیروهای طالبان باعث شده که چند ایرانی کشته شوند.

آگهی

احمد وحیدی، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از اینکه در جریان این درگیری‌های مرزی چند نفر از ایران جان خود را از دست داده و به گفته او «شهید» شده‌اند تاکید کرد که وضعیت در حال حاضر در مرزهای ایران و افغانستان آرام و ترددها هم در حال انجام است. 

او در ادامه صحبت‌های خود در این رابطه گفت: «متاسفانه بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کردند، درگیری‌ها اتفاق افتاد و ما هم شهید داشتیم.»

اشاره وزیر کشور دولت رئيسی در حالی مطرح می‌شود که تصاویر منتشر شده از سوی طالبان در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای طالبان با آر پی‌ جی ۷ یک دکل دیدبانی ایران که یک سرباز در آنجا مشغول نگهبانی بوده را مورد هدف قرار می‌دهند. 

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین مدعی شد که در این درگیری‌ها چند نفر از نیروهای طالبان هم کشته شده‌اند. او با اشاره به اینکه نیروهای جمهوری اسلامی هم باید در این خصوص دقت به خرج دهند گفت: «متاسفانه ما تاکنون چندین نوبت از اتفاقاتی از این دست داشته‌ایم. به مسئولان طالبان توصیه می کنیم که مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این اتفاقات رخ ندهد. برخی از افراد غیرمسئول یا در رده‌های پایین مسئولیت در افغانستان هم اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش‌های دریافتی این افراد از سمت خود برکنار شده‌اند.»

اظهارات وزیر کشور کابینه رئيسی احتمالا اشاره به واکنش‌های تمسخر آمیزی است که برخی از مقام‌های طالبان نسبت به تهدیدهای ابراهیم رئیسی انجام دادند. پس از هشدار رئيسی به مقام‌های طالبان در خصوص پرداخت حقابه ایران، برخی از مقام‌های نظامی طالبان چه در شبکه‌های مجازی و چه با انتشار ویدیوهایی رئيس جمهوری ایران را به تمسخر گرفتند و نشان دادند که او و تهدیداتش را جدی نگرفته‌اند. اشاره وحیدی در خصوص برکناری این افراد در حالی مطرح شده که تاکنون اخباری در این رابطه در رسانه‌ها منتشر نشده است. 

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران و وزیر دفاع در دولت محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی با حاکمان افغانستان در تعامل است و مسائل فیمابین باید از طریق گفتگو حل و فصل شود. 

در همین رابطه خبرگزاری دولتی ایرنا در گفتگویی با شخصیتی که این رسانه او را نماینده طالبان در افغانستان معرفی کرده از روابط خوب رهبران طالبان با ایران گفته است. این فرد در گفتگو با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده که روابط میان تهران و طالبان خوب است و طالبان هرگز گامی مغایر با منافع همسایگی و یا نقض حقوق ایران بر نمی‌دارد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روز گذشته هم امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران در اظهاراتی تاکید کرده بود که جنگ با طالبان نباید اتفاق بیفتد و رخ هم نخواهد داد. او با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال تبدیل این درگیری‌ها به جنگ هستند تاکید کرد که نباید این درگیری‌ها میان دو طرف بزرگ شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای طالبان در نزدیکی مرز ایران با استفاده از سلاح‌های سنگین رزمایش برگزار کردند

دو مقام ارشد نظامی ایران در پی درگیری مرزی با طالبان به سیستان و بلوچستان رفتند

تبادل «آتش سنگین» بین نیروهای مرزی ایران و طالبان؛ گزارش‌ها از تلفات جانی دو طرف حکایت دارد