امیرعبداللهیان پس از آزادی بازداشت‌شدگان فرانسوی: تهران از «گام‌های مثبت» پاریس استقبال می‌کند

تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان فرانسوی در ایران، پاریس، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳
تجمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان فرانسوی در ایران، پاریس، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیدتدپرس
Copyright آسوشیدتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیرامورخارجه ایران در مصاحبه با لوفیگارو از تلاش‌ها برای آزادی سایر اتباع فرانسوی و رفع سوتفاهمات میان دو کشور خبر داد.

آگهی

 یک هفته پس از بازگشت دو فرانسوی بازداشت شده در ایران به کشورشان، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوفیگارو از «گام‌های مثبت» پاریس استقبال کرد و از تماس‌ها برای آزادی چهار تبعه دیگر خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با لوفیگارو در تهران گفت: ایران و فرانسه «به تماس‌های خود برای رفع سوء‌تفاهمات میان دو کشور ادامه می‌دهند.»

او تاکید کرد که با خانم کاترینا کولونا، همتای فرانسوی خود «ارتباطات مستمری» دارد. آخرین تماس‌ها به دوازدهم ماه مه (۲۲ ازدیبهشت)، روز بازگشت دو فرانسوی بازداشت‌شده به کشورشان باز‌می‌گردد. این دو فرانسوی، «بنژامن بری‌یر» ۳۷ ساله و «برنارد فیلن» ۶۴ ساله‌ فرانسوی-ایرلندی بودند که به ترتیب از ماه مه ۲۰۲۰ و ۳ اکتبر ۲۰۲۲ در ایران دستگیر شده بودند.

آقای امیرعبداللهیان در این‌باره توضیح داد که «ما با خانم کولونا در جهت تلاش برای آزادی سایر اتباع فرانسوی که تاکنون در ایران محکوم و زندانی هستند موافقیم، اما پیگیری این پرونده بر عهده دستگاه قضایی کشورمان است». او در ادامه گفت: «خانم کولونا و سایر مقامات فرانسوی قبلاً گام‌های مثبتی برداشته‌اند و نتیجه به نفع هر دو کشور است.»

پانزده اروپایی از جمله چهار شهروند فرانسوی دیگر همچنان در ایران بازداشت هستند: «سِسیل کوهلر» و« ژاک پاریس»، دو شهروند دستگیر‌شده در ۷ مه ۲۰۲۲، «لویی آرنو»، دستگیر شده در ۲۸ سپتامبر و یک فرانسوی دیگر که هویت او علنی نشده است. پاریس این بازداشت‌های خودسرانه را محکوم می‌کند و آنها را «گروگان دولتی» می‌خواند.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با لوفیگارو اشاره کرد که در نشستی که در ماه آوریل در پکن برگزار شده‌بود، «نزدیک به دو ساعت» با خانم کولونا «درباره همه سوءتفاهمات» صحبت کرده است. او بدون اشاره به جزئیات این «توافق‌ها» توضیح داد: «توافق‌هایی بین ما وجود داشت و بخشی از توافق‌های ما به آزادی دو شهروند فرانسوی منجر شد.»

به گفته وی، در جریان جنبش اعتراضی در ایران که با مرگ مهسا امینی در شهریور ماه به راه افتاد، «یک جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده علیه مردم ایران به راه افتاد» و «آقای ماکرون اشتباه کرد که دیدگاه خاصی درباره ایران ارائه کرد، اما او به سرعت فهمید که در ایران هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»

رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان این اعتراضات با چهارتن از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در کاخ الیزه دیدار کرده و این تظاهرات را «انقلاب» توصیف کرده بود.

با این حال، وزیرخارجه ایران معتقد است که «آقای ماکرون شروع خوبی را با دولت کنونی ایران آغاز کرده بود» و تماس‌های خوب و سازنده‌ای را با رئیس‌جمهوری ایران» پیش از شروع اعتراضات داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد

گزارش سازمان ملل درباره ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و مسئولیت مرگ مهسا امینی؛ پیامدها و واکنش‌ ایران

شروین حاجی‌پور به بیش از ۳ سال حبس، ۲ سال ممنوع الخروجی و ساخت آهنگ درباره «جنایات آمریکا» محکوم شد