بانوی آهنین دیپلماسی ایالات متحده؛ وندی شرمن دیپلمات ارشد در مذاکرات با ایران و چین بازنشسته می‌شود

وندی شرمن قائم مقام فعلی وزارت خارجه آمریکا
وندی شرمن قائم مقام فعلی وزارت خارجه آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وندی شرمن اولین زن در تاریخ آمریکا است که در جایگاه قائم‌مقامی وزارت خارجه این کشور خدمت کرده است. احتمالا سخت‌ترین ماموریت دیپلماتیک او رهبری مذاکره کنندگان آمریکایی در گفتگو با ایران بر سر توافق هسته‌ای در دوران دولت اوباما بود.

آگهی

وندی شرمن صبح روز جمعه در ایمیلی به کارمندان وزارت خارجه این کشور، بازنشستگی خود را اعلام کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن اعلام تایید این خبر گفت که «به پاس خدمات وندی شرمن به وزارت‌خارجه و به مردم آمریکا، عمیقا مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کنم.»

خانم شرمن که هم اکنون هفتاد و سه سال دارد، به عنوان یک دیپلمات پیشرو در محافل مختلف دیپلماتیک در واشنگتن و پایتخت‌های سراسر جهان، در حریان مذاکرات با کشورهای ایران، کره شمالی، روسیه و اخیرا چین شرکت داشته است. او در آخرین سمت خود به عنوان قائم مقام وزیرخارجه آمریکا به ۳۹ کشور جهان سفر کرده است.

آسوشیتدپرس
خانم شرمن در جریان جلسه استماعی در کنگره به تاریخ نوزدهم آوریل ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

بانوی آهنین دیپلماسی ایالات متحده

خانم شرمن در دولت جو بایدن به عنوان یکی از بازیگران اصلی این وزارتخانه خدمت کرد. او بر اهداف و چالش‌های کلیدی سیاست خارجی‌از جمله روابط آمریکا و چین تمرکز داشت. بطوریکه گفته می‌شود وندی شرمن و آنتونی بلینکن در جریان پرواز بالون‌های تجسسی چینی بر فراز آمریکا، مقام ارشد چین در واشنگتن را به وزارت امور خارجه احضار کردند و «پیامی بسیار واضح و رک» به وی ابلاغ کرده‌اند.

بلینکن در بیانیه خود آورده است که «وندی در راهبری سیاست‌های [آمریکا] در منطقه‌ی اقیانوس هند و اقیانوس آرام، منطقه‌ای که تاریخ قرن بیست و یکم در آن نوشته خواهد شد، کمک کرده است. او روابط ما با دوستانمان در سراسر جهان، به ویژه با کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا را عمیق‌تر کرده است.»

چو هیون دونگ، سفیر کره جنوبی در واشنگتن درباره خانم شرمن گفت است که «او به نوعی بانوی آهنین دیپلماسی ایالات متحده است.» و افزود که خانم شرمن «نقش بسیار سازنده ای» در کمک به بهبود روابط بین کشورش و ژاپن داشته است.

بلینکن در مورد شرمن ادامه داد که او «در پیشبرد و اجرای واکنش هماهنگ با متحدان در اروپا و آسیا برای دفاع از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین نقشی اساسی داشت.»

وندی شرمن پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ریابکوف، همتای روس خود دیدار کرده بود. در آن جلسه ریابکوف گفته بود که روسیه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.

مجلس سنای آمریکا در آوریل ۲۰۲۱ به خانم شرمن به عنوان قائم‌مقام وزیر امور خارجه آمریکا رای اعتماد داد. او اولین زنی بود که این سمت را به دست آورد.

شرمن قبل از رسیدن به جایگاه قائم‌مقامی وزارت خارجه آمریکا در پست‌های کلیدی دیگر نیز ایفای نقش کرده بود. وندی شرمن کسی است که مذاکرات هسته‌ای دولت اوباما را که در سال ۲۰۱۵ منجر به امضای توافق هسته‌ای با ایران شد، هدایت می‌کرد. 

مصاحبه ظریف در مورد یکی از اظهارات خانم شرمن درباره برجام

او در مذاکرات درباره موشک‌های بالستیک با کره شمالی در دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون نیز شرکت کرده بود.

خانم شرمن بعدها در زمان مادلین آلبرایت، اولین وزیر امور خارجه زن در آمریکا، بر روی مذاکرات اسرائیل و فلسطین و مذاکرات کره شمالی کار کرد. او همچنین در اولین سفر وزیر خارجه ایالات متحده به کره شمالی، خانم آلبرایت را به پیونگ یانگ همراهی کرد.

او قصد دارد در سی‌ام ماه ژوئن کار خود را ترک کند.

هنوز جانشین وندی شرمن معرفی نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلینکن: آمریکا آماده تحویل جنگنده‌های «اف ۱۶» به ترکیه است

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟