بلینکن: آمریکا آماده تحویل جنگنده‌های «اف ۱۶» به ترکیه است

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا
وزرای خارجه ترکیه و آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحویل هواپیماهای نظامی «اف ۱۶» به ترکیه طی سال‌های گذشته به یکی از موضوعات تنش‌زا در روابط آنکارا و واشنگتن تبدیل شده بود.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان سفرش به ترکیه اعلام کرد که واشنگتن برای تحویل هوایپماهای جنگنده «اف ۱۶» به آنکارا آمادگی دارد. 

وزیر خارجه ایالات متحده که برای اولین بار از زمان فعالیتش در این مقام به ترکیه سفر کرده است اشاره‌ای به جدول زمانی تحویل این جنگنده‌ها نکرد. تحویل هواپیماهای نظامی «اف ۱۶» به ترکیه طی سال‌های گذشته به یکی از موضوعات تنش‌زا در روابط آنکارا و واشنگتن تبدیل شده بود. 

هرگونه فروش این جنگنده‌ها نیازمند تائید کنگره ایالات متحده است. موضوع فروش جنگنده‌ها «اف ۱۶» به ترکیه در این نهاد قانونگذاری مخالفان زیادی دارد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این وعده فروش این جنگنده‌ها به ترکیه را مطرح کرده بود. منتقدان این تصمیم در کنگره ایالات متحده دلیل مخالفت خود را «وضع حقوق بشر در ترکیه» و مانع‌تراشی آنکارا برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو عنوان می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنتونی بلینکن در جریان سفرش به ترکیه درباره همین موضوع تاکید کرد که فنلاند و سوئد باید «هر چه سریعتر» به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درآیند. وزیر خارجه آمریکا افزود که هلسینکی و استکهلم «تدابیری مشخص» برای جلب نظر آنکارا اتخاذ کرده‌اند. 

در مقابل مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که مشروط کردن تحویل جنگنده‌های «اف ۱۶» به موافقت کشورش با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو «غیرمنصفانه» است. 

وزیر خارجه ایالات متحده قرار است با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز دیدار کند. او روز یکشنبه از مناطق زلزله‌زده در جنوب ترکیه بازدید کرده بود. به گفته آنتونی بلینکن واشنگتن علاوه بر ۸۵ میلیون دلار کمکی که پیش از این اعلام شده بود ۱۰۰ میلیون دلار دیگر را نیز به کمک به زلزله‌زدگان ترکیه اختصاص داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بانوی آهنین دیپلماسی ایالات متحده؛ وندی شرمن دیپلمات ارشد در مذاکرات با ایران و چین بازنشسته می‌شود

اردوغان: سوئد در صورت مجاز بودن قرآن‌سوزی نمی‌تواند به ناتو بپیوندد

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟