نتایج «بسیار امیدوارکننده» داروی شرکت سانوفی برای درمان برونشیولیت در کودکان

کودک بستری در بیمارستان
کودک بستری در بیمارستان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داروی تولید شده در شرکت فرانسوی سانوفی به عنوان نخستین روش درمانی پیشگیرانه مورد تایید در جهان برای مقابله ویروس سنسیشیال تنفسی، عامل بیماری برونشیولیت شناخته شد.

آگهی

خبرگزاری فرانسه با اختصاص گزارشی به این موضوع اعلام کرده که نتایج استفاده از این دارو که از بستری شدن نوزادان در بیمارستان جلوگیری می کند، «بسیار امیدوارکننده» بوده است.

لابراتوار داروسازی سانوفی روز جمعه هدف از تولید این دارو را که نام آن nirsevimab عنوان شده و شرکت بریتانیایی آسترازنکا نیز در تولید آن مشارکت داشته «کاهش خطر بستری شدن نوزادان مبتلا به ویروس سنسیشیال تنفسی» اعلام کرد.

به گزارش فرانس‌پرس، این دارو، نخستین درمان پیشگیرانه تایید شده در جهان علیه ویروس سنسیشیال تنفسی است که مهمترین عامل بیماری برونشیولیت یا التهاب نایژک‌ها در نوزدان و کودکان محسوب می‌شود.

در بیانیه شرکت سانوفی آمده است که مصرف تنها یک دوز از داروی nirsevimab در نوزادان زیر ۱۲ ماه در مقایسه با نوزادانی که هیچ دارویی را برای مقابله با ویروس سنسیشیال تنفسی دریافت نکرده‌اند به میزان ۸۳.۲۱ درصد در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان موثر بوده است.

این یافته نتیجه مرحله سوم از یک مطالعه گسترده روی بیش از ۸ هزار کودک در فرانسه، آلمان و بریتانیا است که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در شرایط غیرآزمایشگاهی طی یک سال گردش و انتقال ویروس صورت گرفته است.

از هر ۱۰ کودک، ۹ کودک قبل از دو سالگی به ویروس سنسیشیال تنفسی آلوده می شوند

شرکت سانوفی در بیانیه خود می‌افزاید: «اگر داروی nirsevimab به همه نوزادان داده شود، بار کلی سیستم های بهداشتی را می توان به طور قابل توجهی کاهش داد.»

در این بیانیه همچنین تصریح شده است که آندسته از مراقبت‌های بهداشتی که مستقیماً با ویروس سنسیشیال تنفسی ارتباط داشته (شامل مراقبت‌های بستری، سرپایی و پیگیری) در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون یورو هزینه در سطح جهان به همراه داشته است.

به گزارش فرانس‌پرس، در حال حاضر از هر ۱۰ کودک ۹ کودک قبل از ۲ سالگی به ویروس سنسیشیال تنفسی آلوده می شوند.

اگرچه عفونت ناشی از این ویروس عمدتا جدی و خطرناک نیست اما تقریباً از هر سه کودکی که برای برونشیولیت به اورژانس مراجعه می کنند، یک نفر نیاز به بستری شدن دارد.

مطالعه‌ای که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به شکل سراسری در فرانسه انجام شد، نشان داد که سالانه به طور متوسط ​​۵۰ هزار و ۸۷۸ کودک زیر ۵ سال به دلیل ابتلا به ویروس سنسیشیال تنفسی طی دوره یاد شده در بیمارستان بستری شده‌اند.

سانوفی یادآور می شود که در این میان، کودکان زیر یک سال بیش از ۶۹ درصد بستری شدگان در بیمارستان را تشکیل می‌دادند که تعداد آنها سالانه بیش از ۳۵ هزار کودک گزارش شده است.

داروی nirsevimab تاکنون مجوز راه‌یابی به بازار در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا را برای پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی (شامل نای، نایژه و نایژک‌ها و ریه) ناشی از ویروس سنسیشیال تنفسی در نوزادان در اولین فصل مواجهه با این ویروس دریافت کرده است.

گفتنی است که درخواست تایید داروی nirsevimab در ایالات متحده نیز در دست بررسی است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان آکسفورد در پی بررسی داروی مبتنی بر شاهدانه برای درمان بیماری روان‌پریشی

هکرها راه دسترسی بدون رمز عبور را به حساب‌های جی‌میل کشف کردند

چرا مردم در فصل زمستان بیشتر سرما می‌خورند؟