مرگ ناگهانی کمک خلبان چگونه مسافران پرواز را پولدار کرد؟

هواپیمای شرکت هوایی «تاپ» پرتغال
هواپیمای شرکت هوایی «تاپ» پرتغال Copyright Armando Franca/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاید هیچ‌چیز در نظر مسافران یک پرواز یا شرکت هواپیمایی غیرمترقبه‌تر از مرگ کمک خلبان درست پیش از پرواز نباشد. اما قاضی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا این طور فکر نمی‌کند و شرکت هواپیمایی باید به خاطر لغو پروازش غرامت پرداخت کند. چرا؟ انسان است دیگر، می‌میرد.

آگهی

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه طی حکمی هواپیمایی «تاپ» پرتغال را به دلیل لغو پروازش در پی مرگ ناگهانی کمک خلبان درست قبل از پرواز به پرداخت غرامت به مسافران محکوم کرد.

در این حکم آمده است که مرگ کمک خلبان «درست مثل هرگونه بیماری از قبل پیش‌بینی نشده‌ای که ممکن است هر یک ازخدمه‌ای که حضورش برای پرواز ضروری است به آن مبتلا شود» است  و «جزء ذات فعالیت معمول شرکت هواپیمایی» محسوب می‌شود. 

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های هواپیمایی در صورتی پرواز را بر اثر «شرایط فوق‌العاده» لغو کرده باشند می‌توانند از پرداخت غرامت به مسافران خودداری کنند. اما اگرچه مصداق «شرایط فوق‌العاده» در قانون آورده نشده، اکثرا به عنوان رویداد‌هایی که خارج از کنترل شرکت هواپیمایی است، برای مثال یک حمله تروریستی در نظر گرفته می‌شود.

این پرونده که از دادگاه منطقه‌ای اشتوتگارت آلمان به قاضیان اتحادیه اروپا ارجاع داده شده، مربوط به پروازی از این شهر به سوی لیسبون در سال ۲۰۱۹ بود. این پرواز شرکت هوایی پرتغالی «تاپ» قرار بود ساعت ۶:۰۵ صبح از اشتوتگارت حرکت کند.

در ساعت ۴:۱۵ صبح، جسد کمک خلبان بر تخت هتلش پیدا شد و پرواز هم به خاطر شوکه شدن خدمه‌اش و مناسب نبودن وضعیتشان لغو و پرواز جایگزینش برای برای ساعت ۴:۴۰ بعد از ظهر همان روز برنامه‌ریزی شد. 

این شرکت هوایی هم به بهانه این که مرگ کمک خلبان «شرایط فوق‌العاده» محسوب می‌شود از پرداخت غرامت به مسافران خودداری کرد. 

اما این دادگاه عالی اتحادیه اروپا گفت که مرگ کمک خلبان اگرچه «تراژیک» است اما به هیچ‌وجه «شرایط فوق‌العاده» نیست. چون هرکسی، در هر زمانی ممکن است مریض شود یا بمیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماهیت شی‌ای که سقف یک خانه در نیوجرسی را سوراخ کرد مشخص شد

مشکل نتانیاهو برای یافتن خلبان؛ کسی مسئولیت هواپیمای نخست وزیر اسرائيل را نمی‌پذیرد

راه‌حل تازه برای کاهش هزینه‌ها؛ پروازهای مسافری تک‌خلبان چقدر امن خواهند بود؟