رانندگان خواب‌آلود به زودی با یک آزمایش خون ساده شناسایی می‌شوند

رانندگی به هنگام خواب‌آلودگی
رانندگی به هنگام خواب‌آلودگی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان می‌گویند طرحی را در دست توسعه دارند که به ماموران جاده‌ای‌ اجازه می‌دهد با یک آزمایش خون ساده رانندگان خواب‌آلود را شناسایی کنند.

آگهی

این تحقیق که هم‌اکنون با هزینه اداره ایمنی جاده‌ای دولت استرالیا در دست انجام است، به مقامات و ماموران کمک می‌کند تا دریابند آیا راننده دخیل در یک سانحه تصادف کمبود خواب داشته است یا خیر. همچنین ماموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با این روش افرادی را که در حال خستگی به رانندگی می‌پردازند تحت پیگرد قانونی قرار دهند، امری که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت جاده‌ای پیگیر آن هستند.

پروفسور کلر اندرسون، از دانشگاه موناش ملبورن در استرالیا که هدایت این تحقیق را بر عهده دارد، در این باره می‌گوید: «وقتی به قاتلان اصلی در جاده نگاه می‌کنید، الکل یکی از آن‌ها است، سرعت غیرمجاز یکی دیگر از آنها، و همینطور خستگی. اما اگرچه راه حل رفع خستگی بسیار ساده است، یعنی خواب بیشتر، ولی ظرفیت ما برای مدیریت آن محدود است زیرا ما ابزاری نداریم که بتوانیم آن را مانند الکل کنترل کنیم.»

تیم دکتر اندرسون پنج نشانگر زیستی را در خون شناسایی کرده‌اند که می توانند با دقت بیش از ۹۹ درصد تشخیص دهند آیا فردی به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر بیدار بوده است یا نه. همچنین این نشانگرهای زیستی می‌توانند با تشخیص ۹۰ درصد بگویند که آیا کسی کمبود خواب داشته است یا نه. محققان می‌گویند برای پی بردن به اینکه آیا فردی مثلاً پنج ساعت یا فقط دو ساعت خوابیده است، هنوز به کار بیشتری نیاز است.

پروفسور استیون لاکلی، کارشناس خواب در دانشکده پزشکی هاروارد، در این باره می‌گوید: «باید سیستمی وجود داشته باشد تا بررسی کند که آیا کسی خواب کافی داشته یا خیر، زیرا ممکن است زندگی دیگران را به خطر بیندازد.»

پیشتر شواهد تازه نشان داده بود که رانندگی با کمتر از پنج ساعت خواب به همان اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. این در حالی است که تقریباً نیمی از رانندگان در بریتانیا به داشتن تجربه رانندگی پس از «خواب زیر ۵ ساعت» اعتراف کرده‌اند. در حالی است که کارشناسان تخمین می‌زنند تصادفات ناشی از خستگی احتمالاً ۲۰ درصد از تصادفات وسایل نقلیه در بریتانیا و یک چهارم تصادفات مرگبار و جدی را تشکیل می‌دهند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دکتر مادلین اسپرایسر، محقق خواب در دانشگاه مرکزی کوئینزلند، می‌گوید: «در موارد تصادفات خودرویی، خواب زیر ۵ ساعت خطر را به طور تقریبی دو برابر کسانی می‌کند که استراحت کافی داشته‌اند.»

محققان می‌گویند این طرح تا دو سال دیگر می‌تواند در دسترس قرار گیرد و قانون‌گذاری علیه رانندگان خواب‌آلود یا کارفرمایان آن‌ها را آسان‌تر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وین رونی به جرم رانندگی در حالت مستی محکوم شد

حادثه‌آفرین میدان تایمز نیویورک دو بار حین مستی دستگیر شده بود

ده مهمان یک عروسی در استرالیا بر اثر سانحه رانندگی کشته شدند