بازدیدکننده مسن تابلوی بحث‌برانگیز با محتوای جنسی را در موزه پاریس تخریب کرد

نمایشگاه آثار میریام کان در پاریس
نمایشگاه آثار میریام کان در پاریس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز یکشنبه ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) در موزه «کاخ توکیو» پاریس، یک مرد با پاشیدن رنگ به تابلویی بحث‌برانگیز که موضوع تجاوز جنسی را تداعی می‌کرد آن را تخریب کرد.

آگهی

این تابلوی جنجالی که متعلق به میریام کان هنرمند ۷۳ ساله سوئیسی است، از اواسط ماه فوریه در کاخ توکیو (موزه هنرهای مدرن) به نمایش گذاشته شده بود. در این اثر که «لعنت به انتزاع» نام دارد، شخصی با دستان بسته‌شده دیده می‌شود که توسط یک مرد قوی بدون چهره مجبور به انجام رابطه جنسی دهانی شده است.

مطابق اعلام موزه، در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر روز یکشنبه مردی ۸۱ ساله «با پرتاب رنگ بنفش روی تابلو»، نسبت به تخریب آن اقدام کرده است. در زمان حمله مانعی امنیتی در مقابل او وجود نداشته و این فرد که به گروه فعالی وابسته نبوده به صورت «داوطلبانه» دست به خراب کردن تابلو زده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفت این مرد «از صحنه‌سازی جنسی یک کودک و بزرگسالی که به گفته او در این نقاشی نشان داده شده ناراضی بوده است».

این فرد بلافاصله توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. مقامات موزه گفته‌اند از او برای آسیب‌ رساندن‌ به اموال و نقض آزادی بیان شکایت خواهند کرد. تخریب آثار هنری می‌تواند تا ۷ سال زندان و ۱۰۰ هزار یورو جریمه در پی داشته باشد.

منتقدان می‌گویند در تابلوی نقاشی کشیده شده، قربانی یک کودک است، چیزی که نقاش آن را انکار می‌کند. همچنین مخالفان گفته‌اند که این اثر به تجاوز (به عنوان سلاحی جنگی و جنایت علیه بشریت) رسمیت می‌دهد.

پیشتر شماری از انجمن‌های حامی کودکان با عنوان کردن اینکه این نقاشی شامل «پورنوگرافی کودکان» می‌شود خواستار حذف آن شده بودند اما در بهار امسال دادگاه اداری پاریس و سپس شورای کشور (دیوان عالی برای دادرسی‌های اداری) چنین تقاضایی را رد کردند.

ریما عبدالمالک، وزیر فرهنگ فرانسه، بلافاصله با حضور در محل موزه هنرهای معاصر تاکید کرد که به نمایش درآمدن این نقاشی برای عموم توسط مقامات قضایی مجاز تشخیص داده شده بود، با این حال «حزب اجتماع ملی [راست افراطی] از این تابلو استفاده ابزاری کرد تا جنجال به راه بیاندازد و به حق آزادی خلاقیت هنرمندان حمله کند.»

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله نوشت: «حمله به یک اثر، حمله به ارزش‌های ماست. در فرانسه، هنر همیشه آزاد است و احترام به آفرینش فرهنگی تضمین شده است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اثر یکی از ۲۰۰ اثری است که در موزه «کاخ توکیو» در پاریس و در نزدیکی برج ایفل به نمایش عموم گذاشته شده است. به گفته مقامات موزه نمایشگاه آثار این هنرمند تا کنون ۸۰ هزار بازدید کننده داشته است.

مقامات موزه گفته‌اند با توافق هنرمند سوئیسی قرار شده است این اثر به همان حالتی که درآمده تا پایان نمایشگاه در روز یکشنبه آینده بر دیوار نمایشگاه باقی بماند.

پیش از این نیز دیده شده بود که شماری از موزه‌ها پس از تخریب آثار هنری‌شان، آن‌ها را همان‌طور آسیب‌دیده جلوی چشمان بازدیدکنندگان باقی می‌گذارند تا توجه همگان به این معضل فرهنگی جلب شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان هنری: حملات زیانبار به آثار هنرمندان را متوقف کنید

بزرگ‌ترین تخریب آثار هنری در آلمان؛ به ۷۰ شیء در موزه‌های برلین آسیب زدند

برگزاری نهمین نمایشگاه سالانه نقاشی معاصر «لیون آرت پیپر ۲۰۲۳» با حضور چهار هنرمند ایرانی