هزینه‌های تاج‌گذاری چارلز سوم چقدر بوده و چگونه تأمین شده است؟

مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا
مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هم‌زمان با برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا بیشتر کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تقریباً بین ۵۷ تا ۱۱۳ میلیون یورو برای این مراسم هزینه شده است.

آگهی

بودجه مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا برخلاف هزینه‌های مراسم عروسی اعضای خانواده سلطنتی که برعهده دربار است توسط دولت این کشور تأمین می‌شود، بنابراین بخش زیادی از هزینه‌ها بر دوش مالیات‌دهندگان بریتانیایی خواهد بود.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، بخشی از بودجه مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم که نخستین تاج‌گذاری یک پادشاه بریتانیا در ۷۰ سال گذشته است، از محل دارایی‌های شخصی سلطنتی از جمله دوک‌نشین لنکستر تامین می‌شود.

پادشاه و خانواده سلطنتی بریتانیا هر سال یک پرداختی از دولت این کشور دارند که بخشی از آن را برای مخارج ناشی از وظایف رسمی خود، هزینه می‌کنند.

این پرداخت دولتی از محل سود حاصل از املاک سلطنتی تأمین می‌شود که مجموعه‌ای از املاک و دارایی‌های پادشاه بریتانیا در طول سلطنتش است که توسط یک هیات مدیره مستقل اداره می‌شوند.

مبلغی که در سال ۲۰۲۲ برای این منظور در نظر گرفته شد، ۹۷ میلیون یورو بود که تقریباً برابر است با ۱.۵۰ یورو برای هر یک از ساکنان بریتانیا.

بیشتر پول‌های دریافتی از دولت بریتانیا صرف نگهداری املاک، حقوق کارمندان و مسافرت می‌شود.

هزینه تاج‌گذاری ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳ میلادی، ۵۶ میلیون یورو بود. از تهدیدات امنیتی به عنوان یکی از دلایل مهم افزایش هزینه‌های مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم نام برده می‌شود.

از آنجا که افزایش هزینه‌های زندگی مردم بریتانیا به گسترش نارضایتی‌ها در این کشور دامن زده است، برخی از بریتانیایی‌ها از خانواده سلطنتی به دلیل سازماندهی مراسم پرهزینه تاج‌گذاری چارلز سوم انتقاد کرده‌اند.

برخی از بریتانیایی‌ها در حساب‌های کاربری خود در توئیتر، برگزاری چنین مراسم پرهزینه‌ای را در زمان بحران اقتصادی در این کشور «منزجرکننده» عنوان کرده‌اند.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در حساب کاربری خود نوشته است: «پول کافی برای پزشکان نیست، اما می‌توانیم میلیون‌ها دلار خرج کنیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ولیعهد بریتانیا گفته است که چارلز سوم با این گفته‌ها همدلی دارد و تصمیم گرفته است که از تشریفات مراسم بکاهد.

نخستین تغییر در کاهش تشریفات مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، کاهش مهمانان این رویداد به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر است. در مراسم تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر شرکت داشتند.

اگرچه مخالفان سلطنت بر تحمیل هزینه‌های چنین مراسمی بر مردم تأکید دارند اما برخی از سلطنت‌طلبان بر این نظرند که حق پخش تلویزیونی مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا و سفر گردشگران به بریتانیا برای تماشای این مراسم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولیعهد بریتانیا با تاکید بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه خواستار پایان جنگ غزه شد

شیرینی «اصفهان» در ضیافت رسمی شام چارلز سوم و امانوئل ماکرون سرو شد

تولد پادشاه جدید بریتانیا باشکوه‌تر از همیشه برگزار شد