مورخ ایتالیایی می‌گوید مکان «پل» نقاشی شده در تابلوی مونالیزای داوینچی را پیدا کرده است

Mona Lisa
Mona Lisa Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تابلوی «مونالیزا» اثر لئوناردو داوینچی نقاش مشهور ایتالیایی، یکی از شناخته شده‌ترین آثار هنری در جهان به دلیل زیبایی آن همچنین رمز و رازهای مطرح پیرامون هویت مدل و منظرۀ نقاشی شده در پشت سر او است.

آگهی

برای قرن‌ها اینگونه تصور می‌شد که «پل» نقاشی شده در تابلوی مونالیزا در روستای «پونته بوریانو» در حومه شهر آرتزو در منطقه توسکانی ایتالیا قرار دارد و همین حدس و گمان‌ها نیز این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری ایتالیا تبدیل کرده بود؛ حتی در تابلوی ورود به این روستا نیز این ادعا تکرار شده بود.

اما اکنون یک مورخ ایتالیایی به نام «سیلوانو وینچتی» می‌گوید که این پل، در واقع «پل رومیتو» است که در شهر لاترینای توسکانی قرار دارد.

او روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در انجمن مطبوعات خارجی شهر رم گفت: «فرم متمایز "رودخانه ارنو" و مناظری که در اطراف آن قرار دارد، با منظره نقاشی شده توسط داوینچی در سمت چپِ زن در تابلوی مونالیزا، بسیار مطابقت دارد.»

سیلوانو وینچتی همچنین برای نشان دادن شباهت‌ها، این تابلو را به کمک اسناد آرشیو دولتی فلورانس بازسازی کرد.

تابلوی «مونالیزا» در اوایل قرن شانزدهم نقاشی شده و وینچتی دریافته است که بین سال‌های ۱۵۰۱ و ۱۵۰۳ میلادی نیز لئوناردو داوینچی با فردی به نام کاردینال سزار بورجیا در نزدیکی لاترینا زندگی می‌کرده است.

در آن زمان هنوز از این پل که دقیقا مانند نقاشی داوینچی چهار ستون داشته، استفاده می‌شده است. این در حالی است که پل ادعایی در روستای «پونته بوریانو» ۶ ستون دارد.

«پل رومیتو» که این مورخ معتقد است همان پل نقاشی شده در تابلوی مونالیزا است، شهرهای آرتزو و فیسوله و فلورانس را به یکدیگر متصل می‌کرده؛ اما اکنون دیگر ویران شده و اثر چندانی از آن باقی نمانده است.

سیلوانو وینچتی همچنین می‌گوید برای اطمینان از درستی این کشف، تصاویر پهپادی از سواحل رودخانه و آثار و عکس‌های باقیمانده از ویرانۀ این پل را برای سال‌ها مطالعه کرده است.

سیمونا نری، شهردار لاترینا نیز که در این کنفرانس خبری حضور داشت، از انتشار این خبر هیجان‌زده شده و امیدوار بود که بتواند از این راه، گردشگران را به این شهر ۳۵۰۰ نفر جذب کند.

او به خبرنگاران گفت: «ما باید از آنچه که از این پل باقی مانده، محافظت کنیم که البته این کار به بودجه نیاز دارد.»

این شاهکار داوینچی اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود و هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شاهکار یا کلاهبرداری؟ تابلوی «مونالیزای آیزول‌ورث» در ایتالیا به نمایش گذاشته شد

پانصدمین سالمرگ داوینچی؛ دومین پرتره هنرمند و دانشمند ایتالیایی شناسایی شد

کشف یکی از تابلوهای داوینچی در بانک های سوییس