احتمال اخراج یک دیپلمات‌ چینی از کانادا به دلیل تحت فشار گذاشتن یک قانونگذار

Canada's Foreign Minister Melanie Joly
Canada's Foreign Minister Melanie Joly Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه کانادا روز پنج‌شنبه گفت که این کشور در حال بررسی موضوع اخراج دیپلمات‌های چینی به دلیل دریافت گزارش‌هایی از آژانس‌های اطلاعاتی مبنی بر این است که یکی از این دیپلمات‌ها برای ارعاب بستگان هنگ کنگی یکی از قانونگذاران کانادایی، برنامه‌ریزی کرده است.

آگهی

ملانی جولی افزود که وزارت او در حال احضار سفیر چین در این موضع است تا تاکید کند که کانادا هرگز چنین مداخلاتی را تحمل نخواهد کرد.

او گفت که بر اساس گزارش آژانس‌های اطلاعاتی، بستگان مایکل چونگ (از قانون‌گذاران پارلمان کانادا و از منتقدان سیاست‌های) پس از انتقاد او از اقدامات ضد حقوق بشری پکن در قبال مسلمانان اویغور، هدف قرار گرفتند.

وزیر خارجه کانادا در مقابل کمیته پارلمان خطاب به مایکل چونگ گفت: «نمی‌توانم شوک و نگرانی از دریافت این خبر که عزیزانتان را هدف قرار داده‌اند، تصور کنم. ما در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف، از جمله اخراج دیپلمات‌ها هستیم.»

آژانس اطلاعاتی کانادا جزئیات این تهدیدات را بطور عمومی اعلام نکرده است اما به گفته آقای چونگ، این گزارش‌ها یک دیپلمات چینیِ مستقر در تورنتو را به عنوان بخشی از برنامه توطئه شناسایی کرده است. او افزود که این دیپلمات باید با اولین هواپیما خاک کانادا را ترک کند.

در واکنش به این حادثه، سفیر چین در کانادا هرگونه اتهام در این باره را رد کرد و نسبت به اخراج دیپلمات‌های خود هشدار داد.

کونگ پیوو در بیانیه‌ای گفت: «چین قویاً از طرف کانادایی می‌خواهد که این رفتار سیاسی را متوقف کند و وارد راهی اشتباه و خطرناک نشود. اگر طرف کانادایی به اقدامات تحریک‌آمیز ادامه دهد، چین نیز تا انتهای راه خواهد آمد.»

بسیاری از دولت‌ها همچنین سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری چین را متهم کرده‌اند که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر از جامعه اویغور و دیگر گروه‌های اقلیت قومی عمدتا مسلمان را در اردوگاه‌هایی بازداشت کرده است؛ این افراد در آنجا شکنجه شده‌اند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و مجبور به ترک اعتقادات دینی و زبان مادری‌شان شده‌اند.

چین این اتهامات که عمدتا مبتنی بر جمع‌آوری شواهد به کمک مصاحبه با بازماندگان یا عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از استان سین کیانگ است را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران؛ کانادا ۱۲ مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرد

موتورهای کانادایی چگونه سر از پهپادهای ایرانی درآوردند؟

کانادا بار دیگر ۴ فرد و ۵ نهاد ایرانی را تحریم کرد