شرکت آمریکایی از رآکتور هسته‌ای کوچک ویژه تولید برق رونمایی کرد

راکتور هسته‌ای شرکت وستینگهاوس
راکتور هسته‌ای شرکت وستینگهاوس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت آمریکایی وستینگهاوس روز پنجشنبه ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) از یک رآکتور هسته‌ای کوچک ویژه تولید برق رونمایی کرد که می‌گوید می‌تواند جایگزینی برای نیروگاه‌های زغال‌سنگ و آب شیرین کن باشد.

آگهی

ریتا بارانوال، کارمند ارشد فناوری در شرکت برق وستینگهاوس، گفت این راکتور که به دلیل ظرفیت ۳۰۰ مگاواتی‌اش « AP300» نامیده شده است، برخلاف برخی از راکتورهای نسل بعدی از سوخت‌های ویژه یا خنک‌کننده‌های فلزی مایع استفاده نخواهد کرد.

گفته می‌شود این راکتور هسته‌ای نسخه‌ای کوچکتر از راکتور هزار مگاواتی مشابه خواهد بود که چندین عدد از آن‌ها با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در چین و همینطور در نیروگاه وگتل (Vogtle) در گرجستان به کار گرفته‌ شده‌اند.

علیرغم وجود یک بازار رقابتی برای رسیدن به نیروگاه هسته‌ای به‌صرفه‌تر، شرکت وستینگهاوس ابراز اطمینان کرده است که راکتور جدیدش می‌تواند به تقاضای بازار جواب دهد. خانم بارانوال در این خصوص گفت: «ما آن را ساده نگه داشتیم. راکتور را بر اساس فناوری از پیش تجربه‌شده و دارای مجوز طراحی کرده‌ایم و فکر می‌کنم این یکی از مزیت‌هایی است که داریم.»

وستینگهاوس که زیرمجموعه شرکت «بروکفیلد بیزنس» است قصد دارد ساخت این رآکتور را تا سال ۲۰۳۰ آغاز کرده و تا سال ۲۰۳۳ آن را به مرحله بهره‌برداری برساند.

رآکتورهای مدولار کوچک (SMR) برای کاربردهای جدید نظیر جایگزینی نیروگاه‌های زغال سنگ طراحی شده‌اند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، معتقد است که حفظ نیروگاه‌های هسته‌ای موجود و توسعه رآکتورهای نسل بعدی برای هدف اقتصاد عاری از کربن تا سال ۲۰۵۰ حیاتی است.

تا کنون طراحی تنها یک گونه از این رآکتورها توسط سازمان‌های نظارتی ایالات متحده تایید شده و رآکتور در دست ساخت باید بعدا مجوز مخصوص فعالیت را کسب کند. وستینگهاوس هزینه ساخت نمونه اولیه این رآکتور را فاش نکرده، با این حال گفته است که واحدهای بعدی حدود یک میلیارد دلار هزینه خواهند داشت.

این شرکت که در غرب پنسیلوانیا مستقر است از همین حالا مذاکرات غیررسمی را در ایالت‌های همسایه اوهایو و ویرجینیای غربی را در مورد ساخت احتمالی نیروگاه‌های ۳۰۰ مگاواتی جدید در محل نیروگاه‌های سابق زغال سنگ شروع کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وستینگهاوس امیدوار است بتواند رآکتورهای جدید خود را به کشورهای اروپای شرقی بفروشد. یک مقام این شرکت گفت اقدامات روسیه در گروکشی انرژی انگیزه کشورها را برای استقلال در حوزه انرژی بیشتر کرده است، به ویژه اینکه راکتورهای ۳۰۰ مگاواتی جدید حتی در صورت بروز حادثه به مدت ۷۲ ساعت به منبع تغذیه یا دخالت انسانی نیاز نخواهند داشت.

این شرکت همچنین مشتریان بالقوه‌ای را در جنوب صحرای آفریقا برای تولید برق می‌بیند، هرچند هنوز مطمئن نیست که آیا این فناوری می‌تواند به چین صادر شود یا نه؟ در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به دلیل آنچه «نگرانی‌های مربوط به اشاعه هسته‌ای» خوانده شد محدودیت‌هایی را برای صادرات فناوری هسته‌ای جدیدتر از هزار مگاواتی صادر کرد.

مقامات شرکت وستینگهاوس می‌گویند اگر دولت ایالات متحده فناوری رآکتور ۳۰۰ مگاواتی را زیرمجموعه‌ای از فناوری رآکتور قبلی بداند، آنگاه صادرات رآکتور جدید به چین می‌تواند آغاز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای تضمین امنیت انرژی دنیا، ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای ظرف ۲۸ سال آینده باید دو برابر شود

فرانسه از طرح ۳۰ میلیارد یورویی برای توسعه انرژی‌ هسته‌ای و فناوری‌های سبز رونمایی کرد

ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای شناور در چین