پیش شرط‌های ریاض برای رابطه با اسرائيل؛ آیا توافق عربستان با ایران نقش ایفا می‌کند؟

عربستان سعودی
عربستان سعودی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک رسانه اسرائيلی به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده، ریاض به آمریکا گفته در ازای چندین پیش شرط حاضر خواهد بود اسرائيل را به رسمیت بشناسد.

آگهی

یک پایگاه خبری اسرائيلی می‌گوید پس از توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه، واشنگتن در حال بررسی خواسته‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائيل است. 

این رسانه اسرائيلی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته خواسته‌های عربستان برای امر شامل مواردی چون برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی، گسترش روابط نظامی و دفاعی با ایالات متحده و همچنین پایان انتقاد واشنگتن از ماجرای قتل جمال خاشقجی است. 

پیش از توافق ایران و عربستان بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود، زمزمه‌های بسیاری در خصوص احتمال عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو منتشر شده بود و برخی از تحلیلگران خاورمیانه این احتمال را مطرح می‌کردند که پس از برقراری روابط میان اسرائيل و برخی از کشورهای عربی منطقه، احتمالا عربستان سعودی هم به زودی به صورت رسمی با اسرائيل رابطه برقرار خواهد کرد.

در همین زمینه، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و یکی از کاندیداهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، هفته گذشته در سفر خود به اسرائيل از دولت جو بایدن انتقاد و او را مقصر فاصله گرفتن عربستان سعودی از اسرائيل دانست. آقای دیسانتیس با اشاره به توافق آبراهام در دولت ترامپ، بایدن را متهم کرد که ریاض را از عادی‌سازی رابطه با اسرائيل دور کرده است. 

او همچنین در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم با یک سیاست و و روابط مناسب می‌توان انتظار داشت که عربستان، اسرائيل را به رسمیت بشناسد.» 

اسرائيلی‌ها از خبر عادی‌سازی روابط میان ریاض و تهران شگفت‌زده و ناامید شدند و حالا آنها امیدوارند با توجه به نفوذ آمریکا، واشنگتن اقداماتی برای نزدیکی ریاض و تل آویو صورت دهد. با این حال به نظر می‌رسد عربستان سعودی برای این منظور خواسته‌هایی دارد که می‌خواهد ایالات متحده آنها را فراهم سازد. 

اسرائيل هیوم در این گزارش خود نوشته که مقام‌های سعودی چهار خواسته را به عنوان پیش شرط خود برای به رسمیت شناختن اسرائيل مطرح کرده‌اند. این خواسته‌ها شامل حق داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، گسترش روابط دفاعی با ایالات متحده، توسعه مناسبات تجاری با آمریکا و همچنین پایان دادن واشنگتن به انتقادات خود از عربستان در خصوص قتل جمال خاشقجی است. 

این در حالیست که وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی در سالهای اخیر انتقادات بسیاری را در آمریکا به همراه داشته و سیاست‌های ماجراجویانه محمد بن سلمان، منتقدان و مخالفان بسیاری در کنگره آمریکا دارد. 

با این حال همچنان تلاش‌هایی برای نزدیک کردن اسرائيل و عربستان در آمریکا در جریان است. سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، دو هفته قبل از ریاض و بیت‌المقدس بازدید و با مقام‌های دو کشور ملاقات داشت. او در این سفر تاکید کرده بود با وجود اینکه عضو حزب جمهوری‌خواه است، اما در صورتی که جو بایدن سیاست عادی‌سازی روابط اسرائيل و عربستان را دنبال کند، از صمیم قلب از تلاش‌های دولت دموکرات حمایت خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او همچنین در ادامه گفت: «من به مقام‌های سعودی گفتم که اکنون بهترین زمان برای ارتقای روابط است و برای این منظور بایدن می‌تواند در زمینه به رسمیت شناختن اسرائيل توسط ریاض کمک کند. این مسئله می‌تواند به بهود مناسبات ریاض با واشنگتن نیز بیانجامد. من تا جایی که بتوانم در این مسیر تلاش خواهم کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«واشنگتن عامل توافق ریاض با تهران »؛ رویترز: به آغوش کشیدن اسد در عربستان پیامی محکم به آمریکا بود

گفتگوی اختصاصی با کارشناس سعودی؛ «عربستان با ایران توافق کرد، چون تهران در ضعیف‌ترین موقعیت خود است»

گفتگوی اختصاصی؛ آیا توافق تهران و ریاض نشانه کاهش وابستگی عربستان به آمریکا است؟