بلومبرگ: عربستان و اسرائيل همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی خود را برای مقابله با ایران توسعه می‌دهند

نگهبانی در مرز اسرائيل
نگهبانی در مرز اسرائيل Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد ریاض و تل آویو توافق کرده‌اند که همکاری‌های امنیتی خود را برای مقابله با آنچه «خطر رو به گسترش جمهوری اسلامی در منطقه» خوانده شده به شکل قابل توجهی توسعه دهند.

آگهی

بلومبرگ گزارش داده که اسرائيل و عربستان سعودی همکاری دوجانبه خود را برای آنچه «مقابله با نگرانی‌های فزاینده مرتبط با جمهوری اسلامی» خوانده شده، افزایش می‌دهند. 

بر اساس این گزارش که در آن شش منبع آگاه اظهار نظر کرده‌اند هدف این مذاکرات توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی دوجانبه عنوان شده است. 

اسرائيل روز جمعه ۱۷ فوریه اعلام کرده بود که از همه ابزارهای ممکن خود برای پیشگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد. تل‌آویو همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از آنچه «تکثیر سلاح‌های پیشرفته» توسط جمهوری اسلامی خوانده شده، در دستور کار قرار دهد. 

این گزارش همچنین مدعی شده که با توجه به افزایش نگرانی‌ها از اقدامات ایران در منطقه، آمریکا هم از همگرایی بیشتر متحدین خود در منطقه حمایت می‌کند. در عین حال هرچند اسرائيل ابراز امیدواری کرده که روابط با عربستان سعودی عادی‌سازی شود اما مقام‌های سعودی، دست‌کم در رسانه‌ها مدعی هستند که این امر تا زمانی که دولت مستقل فلسطین تشکیل نشود، امکان‌پذیر نخواهد بود. 

در همین زمینه،‌ دانا استرول، نماینده وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، هفته گذشته در سفر به ریاض روابط و گفتگو میان کشورهای عربی و اسرائيل را اقدامی در جهت افزایش ثبات و امنیت منطقه‌ای خواند. همچنین بیانیه مشترک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس ضمن محکوم کردن آنچه «سیاست‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی» در منطقه خوانده شده، تهران را متهم کردند که از تروریسم در خاورمیانه حمایت می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال روزنامه جروزالم پست گزارش داده که در اوایل ماه جاری، گزارش‌هایی منتشر شده بود که بر اساس آن وزارت امور خارجه اسرائيل قصد دارد از کریستانو رونالدو، فوق ستاره پرتغالی که در لیگ عربستان بازی می‌کند برای امکان عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض استفاده کند. رونالدو پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به باشگاه النصر عربستان پیوست و در لیگ این کشور مشغول بازی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مطالعه راهبردی ارتش اسرائيل درباره تبعات امنیتی عادی‌سازی رابطه با عربستان

حضور ۸ مقام ارشد عربستان در داووس ۲۰۲۳؛ بن فرحان: پیام مهمی به ایران ارسال کردیم

«مذاکرات اسرائیل و عربستان برای عادی‌سازی روابط آغاز شد»