بلومبرگ: نفت روسیه همچنان محرک خودروهای اروپاست؛ هند برنده اصلی تحریم‌هاست

صنعت نفت
صنعت نفت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد هند با خرید نفت ارزان قیمت روسیه و تبدیل آن به سوخت‌های تصفیه شده و فروش آن به اروپا در ماه‌های اخیر به سود قابل توجهی دست یافته است.

آگهی

بلومبرگ گزارش داده هند به اصلی‌ترین برنده تحریم‌های نفتی روسیه تبدیل شده و با خرید نفت ارزان این کشور و فروش آن در قالب سوخت‌های تصفیه شده به اروپا، به سود قابل توجهی دست یافته است. 

در ماه دسامبر اتحادیه اروپا تقریبا هرگونه واردات نفت خام از روسیه از طریق دریا را ممنوع کرد با این حال این قوانین کشورهایی مانند هند را از خرید نفت ارزان روسیه و تبدیل آن به سوخت‌هایی چون گازوئیل و ارسال مجدد آن به اروپا باز نمی‌دارد. 

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ از شرکت «کپلرKpler»، هند همزمان با خرید مقادیر بی‌سابقه نفت خام روسیه در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تامین‌کننده سوخت تصفیه شده اروپا است. 

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در این شرکت به بلومبرگ می‌گوید: «با وجود همه تحریم‌ها، نفت روسیه در حال یافتن راه‌های بازگشت به اروپا است و آنچه از طریق هند می‌گذرد این مسئله را نشان می‌دهد. چرا که خرید این میزان از نفت روسیه توسط هند و سپس صادر کردن آن در قالب دیگر سوخت‌ها به اروپا به خوبی این شرایط را توضیح می‌دهد.»

اروپا هرچند با تجارت با هند می‌تواند به سوخت‌های تصفیه شده مورد نیاز خود دست یابد اما این امری دولبه برای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. چرا که اروپا از یک سو این طریق می‌تواند نیازهای سوختی خود را تامین کند، اما در عین حال این کار باعث می‌شود تقاضا برای بشکه‌های نفت مسکو افزایش یابد و هم درآمدهای روسیه افزایش می‌یابد و هم هزینه‌های اضافی برای تامین سوخت مورد نیاز اروپا تحمیل می‌شود.

این مسئله همچنین مشکلاتی را برای پالایشگاه‌های نفت اروپایی ایجاد می‌کند چرا که آنها نمی‌توانند به نفت خام ارزان روسیه دسترسی داشته باشند و ناچار خواهند بود با خرید گران‌تر نفت با هزینه‌های اضافی‌تری رو به رو شوند. 

جوسو جان ایماز، مدیر اجرایی شرکت نفتی رسپول روز پنجشنبه در این خصوص با اشاره به اینکه گازو‌ئيل روسی به طور غیرقانونی وارد اروپا می‌شود، از مقام‌های اروپایی خواست تا جلوی این کار را بگیرند. او همچنین تاکید کرد که مقصود او تجارت از طریق هند نیست بلکه از گازوئيلی صحبت می‌کند که منشا آن روسیه است. 

پیشتر گزارش‌های تایید نشده‌ای در خصوص مشاهده این گازوئيل‌ها در اسپانیا منتشر شده بود.

در همین زمینه یک مقام ارشد در دولت اسپانیا به بلومبرگ گفت که تحقیقات اولیه هیچ شواهدی را مبنی بر اینکه گازوئيل روسی وارد این کشور شده نشان نمی‌دهد. با این حال این مقام تاکید کرده تحقیقات بیشتر در این خصوص ادامه دارد. 

داده‌های Kpler نشان می دهد که واردات سوخت تصفیه شده اروپا از هند به بیش از ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و این میزان از واردات از عربستان سعودی هم بالاتر رفته است. همچنین کپلر می‌گوید صادرات نفت خام روسیه به هند در ماه آوریل از ۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و تقریبا ۴۴ درصد از کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با ادامه جنگ روسیه و اوکراین مشخص نیست که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و ممنوعیت واردات نفت و گاز از این کشور تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. این شرایط فضا را برای کشورهای واسطه هموار کرده تا از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکورد صادرات نفتی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین؛ خریداران کدام کشورها هستند؟

دور زدن تحریم‌های روسیه؛ ایران و چین در فهرست مجازات‌های تازه اتحادیه اروپا قرار دارند

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند