افشای ابعاد جدیدی از برنامه نظامی ایران؛ «تهران در ساخت پهپاد از فناوری‌های غربی تقلید می‌کند»

پهپادهای ایران
پهپادهای ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش سازمان «تحقیقات تسلیحات جنگی»، مستقر در بریتانیا ابعاد جدیدی از توانایی ایران در تقلید از فناوری‌های نظامی غرب را افشا کرده است.

آگهی

نتیجه بررسی‌های یک گروه تحقیق در مورد تسلیحات استفاده شده در جریان مناقشه‌ها نشان می‌دهد که در پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۶» از موتوری با فناوری آلمانی استفاده شده است. 

به گزارش شبکه آمریکایی «سی ان ان» سازمان «تحقیقات تسلیحات جنگی» (CAR) مستقر در بریتانیا که اجزای جنگ‌افزارهای مورد استفاده در درگیری‌های نظامی را بررسی می‌کند بر این باور است که ایران حدود ۲۰ سال پیش به طور مخفیانه به این فناوری دست پیدا کرد. پهپادهای ساخت ایران طی ماه‌های گذشته در پی استفاده روسیه از آنها در جریان تهاجم نظامی به خاک اوکراین مورد توجه قرار گرفت. 

گزارش سازمان «تحقیقات تسلیحات جنگی» به این ترتیب ابعاد جدیدی از توانایی ایران در تقلید از فناوری‌های نظامی غرب را افشا کرده است. این سازمان طی ماه‌های گذشته موفق به بررسی اجزای ۲۰ پهپاد یا مهمات ایرانی شده است که نیمی از آنها پهپادهای «شاهد ۱۳۶» بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
لاشه یکی از پهپادهای ایرانی در اوکراینAP Photo

بنا به گزارش «تحقیقات تسلیحات جنگی» از دیگر موارد تقلید صنایع نظامی ایران از فناوری‌های غربی استفاده از اجزای موشکی ساخت جمهوری چک است. 

پیش از این گزارش کارشناسان سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود که موتور موشک‌های «قدس ۱» ساخت ایران تقلیدی از موتورهای «تی جی ۱۰۰» محصول شرکت «پی بی اس» در جمهوری چک است.

به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد از موتورهای ساخت جمهوری چک در موشک‌های «حیدر ۲» ساخت ایران هم استفاده شده است.

شرکت «پی بی اس» هرگونه همکاری با ایران را رد کرده است اما به نظر می‌رسد تهران با روش‌های مختلف از جمله با کمک گرفتن از شرکت‌های صوری به فناوری‌های حساس دست پیدا می‌کند. 

تیمور خان، از کارشناسان سازمان «تحقیقات تسلیحات جنگی» می‌گوید ایران «اجزاء و فناوری‌های برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود را با بهره‌برداری از عدم ردیابی زنجیره تامین کالاها و فناوری‌ها به دست می‌آورد.»

یکی از نگرانی‌های کشورهای غربی احتمال انتقال فناوری تجهیزات نظامی ساخت این کشورها به ایران از طریق روسیه است. روسیه در جریان نبرد با نیروهای اوکراینی برخی تجهیزات و سلاح‌هایی را که کشورهای غربی در اختیار کی‌یف گذاشته‌اند به عنوان غنیمت به دست آورده است. تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال فناوری‌های نظایم غربی به ایران از طریق روسیه به دست نیامده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پهپاد انتحاری لانست؛ دارایی روسیه در جنگ اوکراین

فرمانده نیروی هوایی اوکراین: بیش از یک‌هزار پهپاد و موشک ایرانی و روسی را منهدم کرده‌ایم

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند