ارسال تصاویری دقیق از «قمر کوچک مریخ» توسط کاوشگر اماراتی «امل»

تصاویر مخابره شده از مریخ توسط کاوشگر اماراتی
تصاویر مخابره شده از مریخ توسط کاوشگر اماراتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فضاپیمای اماراتی «امل» یا همان «امید» در ادامه عملیات خود موفق شد تصاویر دقیقی از سیاره مریخ ارسال کند که برخی از باورهای پیشین در خصوص قمرهای این سیاره را به چالش می‌کشد

آگهی

یک کاوشگر اماراتی موفق شده از قمر کوچک مریخ از نزدیک عکس بگیرد و این تصاویر دقیق را به زمین مخابره کند. 

کاوشگر «امل» متعلق به امارات متحده عربی ماه گذشته در ۱۰۰ کیلومتری «دیموس» که کوچکترین و دورترین قمر مریخ است پرواز کرد. تصاویری که «امل» که در زبان عربی به معنای امید است ارسال کرده، دقیق‌ترین تصاویری است که تاکنون از مریخ گرفته شده است؛ چراکه این نزدیک‌ترین سفینه‌ای است که تقریبا در طی نیم قرن گذشته در مدار مریخ قرار گرفته است. 

این فضاپیما در تصاویر خود، یک قمر عجیب و دهانه‌دار کوچک را مشاهده کرده که تنها ۱۵ کیلومتر در ۱۲ کیلومتر وسعت دارد. 

فوبوس، قمر دیگر مریخ تقریبا دو برابر این اندازه است و بهتر قابل درک و مشاهده است. ضمن اینکه این قمر به مریخ بسیار نزدیک‌تر است. 

هسا المتروشی، دانشمند ارشد این پروژه به آسوشیتدپرس می‌گوید: «مدار قمر دیموس به دور مریخ حدود ۲۳ هزار کیلومتر طول دارد و این فضاپیما در بخش داخلی مدار قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث شد که رصد دیموس به ایده‌ای جذاب و متقاعدکننده تبدیل شود.»

این دانشمند اماراتی همچنین اضافه کرده که اگرچه تاکنون بیشتر توجهات برای رصد مریخ متوجه فوبوس بوده، اما حالا نوبت دیموس است که به ما در این خصوص کمک بیشتری کند.

المطروشی و دیگر دانشمندان آژانس فضایی امارات می‌گویند تصاویر جدید نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج، دیموس سیارکی نیست که سال‌ها پیش در مدار مریخ قرار گرفته باشد، بلکه این قمر در واقع منشا مریخی دارد و شاید بخشی جداشده از خود سیاره مریخ  باشد.

به گفته المتروشی، کاوشگر «امل» اماراتی‌ها امسال نیز همچنان در این مدار حضور خواهد داشت و به کاوش‌های خود ادامه خواهد داد؛ هرچند که تجربه رویارویی نزدیک با مریخ که در ۱۰ مارس روی داد، احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد.

در سال ۱۹۷۷ میلادی کاوشگر «واینکینگ۲» ناسا به فاصله ۳۰ کیلومتری از دیموس رسید. از آن زمان فضاپیماهای دیگری توانسته بودند از این قمر سیاره مریخ عکس‌برداری کنند اما هرگز فاصله آنها به آن نزدیکی نبوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فضاپیمای اماراتی «امل» در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شد و در تقریبا در پنجاهمین سالگرد نخستین فرود انسان بر روی ماه توسط نیل آرمسترانگ، ماموریت خود را آغاز کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرود بزرگترین نمونه سیارکی در صحرای یوتا؛ ناسا با این نمونه‌ها به‌دنبال چیست؟

انتشار عکس خیره‌کننده کاوشگر «کنجکاوی» از منظره صبح و عصر مریخ

اولین محصول کشاورزی در مریخ؛ ساکنان سیاره سرخ چه خواهند کاشت