کاسبان روسی تحریم‌های غرب؛ الیگارش‌ها ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود افزودند

دیدار ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگترین سهامدار نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان با ولادیمیر پوتین
دیدار ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگترین سهامدار نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان با ولادیمیر پوتین Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه به طور رسمی دارای ۱۱۰ میلیاردر است که در فهرست سال جاری میلادی نام ۲۲ عضو جدید به چشم می‌خورد. مجموع ثروت این افراد از ۳۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته است

آگهی

نشریه آمریکایی «فوربس» برآورد کرد الیگارش‌های روسی که در جریان خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی در دهه ۱۹۹۰ بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی و فلزات را صاحب شدند، طی سال گذشته و تحت تاثیر افزایش بهای جهانی منابع و مواد اولیه موفق شده‌اند ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کنند.

بر پایه گزارش بخش روسی فوربس، روسیه به طور رسمی دارای ۱۱۰ میلیاردر است که در فهرست سال جاری میلادی نام ۲۲ عضو جدید به چشم می‌خورد. مجموع ثروت این افراد از ۳۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. 

البته «فوربس» یادآورد شده که این فهرست بدون در نظر گرفتن نام پنج میلیاردر روس یعنی یوری میلنر، نیکولای استورونسکی، تیمور تورلوف، سرگئی دیمیتریف و والنتین کیپیاتکوف تهیه شده است؛ الیگارش‌هایی که طی یکسال گذشته تابعیت روسی خود را لغو کردند.

فوربس در سال ۲۰۲۱ میلادی پیش از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، مجموع ثروت میلیاردرهای روسی را ۶۰۶ میلیارد دلار برآورد کرده بود. اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ و تحت فشار تحریم‌های غرب ۲.۲ درصد کوچک شد اما توانست با اعمال تخفیف‌های قیمتی و دور زدن تحریم‌ها به صدور نفت، فلزات و سایر منابع طبیعی به بازارهای جهانی، به ویژه به چین و هند و خاورمیانه ادامه دهد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آندری ملنیچنکو، که از طریق صدور کودهای شیمیایی به ثروت زیادی دست یافته، در حالی با ثروت تخمینی ۲۵.۲ میلیارد دلار در فهرست فوربس به عنوان ثروتمندترین مرد روسیه معرفی شده که رقم ثروت او در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است. 

ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگترین سهامدار نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان نیز با دارایی خالص ۲۳.۷ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار گرفته و ولادیمیر لیسین که یک شرکت فولاد را در اختیار دارد و سال پیش به عنوان ثروتمندترین مرد روسیه معرفی شده بود، امسال با ثروت ۲۲.۲ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد.

میلیاردرهای جدید روسیه که امسال وارد فهرست فوربس شده‌اند، در بخش مالکیت و اداره سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی، ساختمان‌سازی و داروسازی فعال هستند که نشان می‌دهد افزایش تقاضای داخلی برای محصولاتشان و نیز افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل تحریم‌های غرب به کاسبی آنها رونق داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت کشور بریتانیا به پنهانکاری در پرونده اعطای ویزای طلایی به الیگارش‌های روس متهم شد

الیگارش سرشناس روس در ارتباط با پرونده تخلفات مالی در فرانسه بازداشت شد

ائتلاف‌های روزافزون برای واژگونی یک تاج و تخت؛ چرا دلار همچنان پادشاهی می‌کند؟