وضع تحریم‌های غرب پس از بحران ورشکستگی؛ چه بر سر بانک‌های روسیه آمد؟

صف مشتریان بانکی در مسکو
صف مشتریان بانکی در مسکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخت با روسیه یار بود که تحریم‌های غرب علیه این کشور، همزمان با بحران ورشکستگی بانک‌های خصوصی روسیه که تا پیش از ۲۰۲۲ ادامه داشت، وضع و اعمال نشد.

آگهی

تحریم‌های غرب علیه روسیه که پس از تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین وضع شد، بازار پول روسیه را تحت فشار قرار داده ولی سران این کشور معتقدند که بانک‌های آنها بر تحریم‌ها غلبه کرده‌اند. اما واقعا در بازار پول روسیه چه خبر است؟

نری تولاردو، یکی از مدیران سابق بانک تینکوف  «Tinkoff» در مسکو که از اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی در مکزیک ساکن شده می‌گوید: «به دلیل تحریم‌ها، بانک‌های جهانی و فروشندگان کالا در کار تبادلات پولی از طریق همتایان مستقر در روسیه یا مرتبط با این کشور بسیار محتاط شده‌اند.» 

او می‌افزاید: ««بانک‌ها دیگر پردازش و انجام پرداخت‌ها را در داخل و خارج از روسیه نمی‌پذیرند، و اغلب استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به قوانین وضع شده علیه نظام پولی روسیه به اجرا گذاشته‌اند.»

اما بحران بانکی روسیه با آن چه که اخیرا در ایالات متحده و سوئیس و در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley) و کردیت سوئیس (Credit Suisse) رخ داد، کاملا متفاوت است. چراکه بانک مرکزی روسیه بازار پول این کشور را که تحت رهبری دو بانک دولتی اسبربانک (Sberbank) و وی‌تی‌بی (VTB) قرار دارد، کاملا تحت نظارت خود گرفته و طی یک دهه گذشته نیز صدها بانک خصوصی را تعطیل کرده است.  

اما همین دو بانک دولتی بزرگ نیز پس از آن که از سبد سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها حذف شدند، نیمی از ارزش خود را در بورس مسکو از دست دادند. 

پیش از تاثیرگذاری تحریم‌ها بر بازار پول روسیه، بانک‌های این کشور روزگار بدتری را نسبت به آنچه که در آمریکا و سوئیس رخ داده، تجربه کردند. 

در آخرین مورد، رخداد بحران بانکی سال ۲۰۱۷ در روسیه، بانک مرکزی این کشور را ناگزیر به پرداخت نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای حفاظت از سپرده‌گذاران و بانک‌ها در برابر کلاهبرداری‌ها گسترده و تبعات مدیریت ریسک ضعیف بانک‌ها کرد. 

مدیریت اکثر این بانک‌ها، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به قیمت‌های پایین به مالکیت افرادی درآمده بود که تقریبا چیزی از بانکداری نمی‌دانستند و بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی در زمینه امنیت مالی و مقابله با پولشویی، از آنها در سطح کازینو و خودپرداز خانگی استفاده می‌کردند. 

مالکان این بانک‌ها نیز پس از اعلام ورشکستگی و به جا گذاشتن بدهی‌های سنگین برای بانک مرکزی روسیه، از بازار املاک و مستغلات لندن و نیویورک، میامی، دبی و قبرس سردرآوردند. 

برخی از مشهورترین آنها ایلیا یوروف، سرگئی بلیایف و نیکولای فتیسوف هستند که سه نفره مالک بانک منحل شده «تراست» (Trust) بودند و در سال ۲۰۱۴ بانکی ورشکسته برای دولت و بانک مرکزی روسیه به جا گذاشتند و سپس خاک روسیه را ترک کردند. 

دادگاه عالی لندن در سال ۲۰۲۰میلادی آنها را به پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی روسیه محکوم کرد، اما این حکم هنوز اجرا نشده است. هرچند آقای یوروف ساکن لندن است ولی از محل زندگی دو شریک دیگر او خبری در دست نیست. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

از این نظر، بخت با روسیه یار بود که تحریم‌های غرب علیه این کشور همزمان با بحران ورشکستگی بانک‌های خصوصی که تا پیش از ۲۰۲۲ ادامه داشت، وضع و اعمال نشد. این تحریم‌ها زمانی آغاز شد که بانک مرکزی روسیه موفق شده بود که بازار پول این کشور را از وجود تمام بانک‌های خصوصی مشکل‌دار و پرریسک پاک کند. 

البته از عمر این تحریم‌ها نیز تنها ۱۳ ماه گذشته و معلوم نیست که در آینده تبعات آن تا چه سطحی بازار پول روسیه را درگیر خود کند. به عنوان نمونه، بانک «وی‌تی‌بی» که بازوی سرمایه‌گذاری خارجی دولت بود، با توقف فعالیت در بازار مالی اروپا و نیز تعطیلی شعب خود در کشورهای کوچکتر اتحادیه اروپا همچون جمهوری چک مواجه شده است. 

خبرگزاری رویترز نیز ۹ مارس گزارش داد که تازه‌ترین صورت‌های مالی منتشر شده، نشان می‌دهد که رقم سود بانک دولتی اسبربانک ۷۸ درصد کاهش یافته است. 

با این وجود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، اوایل ماه جاری اعلام کرد که به لطف اقدامات حرفه‌ای بانک‌ها، و دولت و بانک مرکزی، روسیه به طور کامل بر مشکلات (تحریم‌ها) غلبه کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلومبرگ: اتحادیه اروپا در تدارک مکانیسم تنبیهی علیه کشورهای ناقض تحریم‌های روسیه است

نجات در آخرین لحظه‌؛ چرا کارشناسان نسبت به موفقیت ادغام دو بانک سوئیسی بدبین‌ هستند؟

سازمان ملل: روسیه در ازای دسترسی به سوئیفت، توافق صادرات غلات اوکراین را تمدید کند