سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات آنتونی بلینکن را «تحریک‌آمیز» خواند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا Copyright AP/Farsnews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای کنعانی با «تحریک‌آمیز» خواندن اظهارات آنتونی بلینکن، هدف از آن سخنان را «بازاریابی برای تسلیحات آمریکایی از طریق دامن زدن به پروژه شکست‌خورده ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه» عنوان کرد.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تعهد این کشور بر ای مقابله با برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران را رد کرد.

آقای کنعانی با «تحریک‌آمیز» خواندن اظهارات آنتونی بلینکن، هدف از آن سخنان را «بازاریابی برای تسلیحات آمریکایی از طریق دامن زدن به پروژه شکست‌خورده ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه» عنوان کرد.

وی گفت: «برنامه نظامی ایران صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشوری که اندیشه تعرض به ایران را نداشته باشد، نیست.» سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در توییتی سپاه پاسداران را «بازوی قدرتمند پاسداری از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی» خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا سه روز پیش در توییتی یادآور شده بود که ایالات متحده متعهد است قاطعانه جلوی تدارکات برنامه نظامی ایران را بگیرد.

آقای بلینکن همچنین با بیان عزم ایالات متحده برای تحریم نهادهای ایرانی و چینی گفته بود: «ما قاطعانه متعهد به ایجاد اختلال در فعالیت‌های تدارکات نظامی ایران هستیم. ما در حال تعیین نهادهایی از ایران و چین [در فهرست تحریم‌ها] هستیم که در چنین رفتارهای بی‌ثبات‌سازی دخیل هستند.»

آمریکا پیش‌تر در هفته گذشته چندین شرکت ایرانی و چینی را به اتهام مشارکت در برنامه پهپادی و تسلیحاتی ایران تحریم کرده بود.

برایان ای.نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این باره گفته بود: «اطلاع موثق و اسناد قطعی نشان می‌دهد که ایران پهپادها و تسلیحات اخود را برای نیروهای نیابتی‌اش ارسال می‌کند. این موضوع امنیت منطقه و ثبات جهانی را تضعیف می‌کند.»

ایران با ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه خشم آمریکا و کشورهای اروپایی را برانگیخته است. مقامات کی‌یف می‌گویند روسیه از این تسلیحات برای زدن اهداف غیرنظامی در شهرهای اوکراین استفاده کرده است.

به گفته ناظران حملات بی‌وقفه روسیه به اهداف اوکراینی در سال گذشته باعث شده تا این کشور در تامین منابع راکتی با کمبود مواجه شود و به همین خاطر رو به پشتیبانی ایران برای تولید پهپاد آورده است.

تهران در ابتدا بارها ارسال تجهیزات جنگی به روسیه را رد کرده بود اما سرانجام چند ماه پیش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد پیش از آغاز جنگ اوکراین، این کشور به صورت محدود پهپادهایی را به روسیه داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تنش‌ لفظی میان مقامات تهران و واشنگتن در حالی بالا گرفته است که شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه و نیروهای آمریکایی در هفته‌های اخیر چندین دفعه با یکدیگر درگیر شده‌اند. بنابر اعلام مقامات ایالات متحده، در تازه‌ترین دور از حملات این شبه‌نظامیان یک پیمانکار آمریکایی بر اثر اصابت یک پهپاد انتحاری ایرانی جان خود را از دست داد.

در پی این حادثه نیروی هوایی آمریکا به دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور مواضع «گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران» در سوریه را بمباران کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران و جهان؛ اخبار ضد و نقیض از حمله پهپادی به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان

آمریکا ۷ شخص و نهاد ایرانی و ترک را به دلیل مشارکت در برنامه پهپادی ایران تحریم کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود