حمله پهپادی به نزدیکی فرودگاه سلیمانیه؛ نظامیان آمریکایی فرمانده «قسد» را همراهی می‌کردند

رادار، عکس تزیینی است
رادار، عکس تزیینی است Copyright DOUG KANTER/AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت عراق روز شنبه خواهان «عذرخواهی» ترکیه برای آنچه حمله به فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق خواند، شد و عنوان کرد که آنکارا باید به عملیات خصمانه در خاک عراق پایان دهد.

آگهی

دولت عراق روز شنبه خواهان «عذرخواهی» ترکیه برای آنچه حمله به فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق خواند، شد و عنوان کرد که آنکارا باید به عملیات خصمانه در خاک عراق پایان دهد. 

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌اای اعلام کرد که ترکیه هیچ وجاهت قانونی برای «ارعاب غیرنظامیان به بهانه حضور نیروهای متخاصم با دولت آن کشور در خاک عراق» ندارد.

در بیانیه ریاست جمهوی عراق آمده است: «در همین رابطه از دولت ترکیه می‌خواهیم که ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حملات، به صورت رسمی عذرخواهی کند.» 

روز شنبه انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه در عراق رخ داد. سپس گزارش‌هایی منتشر شد که علت این انفجار را حمله پهپادی عنوان می‌کرد. ساعاتی بعد مقامات آمریکایی نیز حمله پهپادی را تایید کردند. 

لاوک غفوری، رئیس امور رسانه‌های خارجی دولت اقلیم کردستان گفت که یک حمله پهپادی روز جمعه در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه اتفاق افتاد اما هیچ خسارتی در برنداشت و باعث لغو و یا تعلیق هیچ پروازی نشد.   

 فرهاد شامی، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک «قسد» روز شنبه با تایید این که مظلوم عبدی، فرمانده این نیروها روز جمعه در حین حمله پهپاد ترک به فرودگاه سلیمانیه در این شهر حضور داشته، در ابتدا گزارش‌ها مبنی بر این که آقای عبدی هدف این حمله پهپادی بوده را رد کرد. وی سپس در روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تکذیب اقدامی عمدی برای اطمینان از امنیت عبدی تا زمان بازگشت او به شمال شرق سوریه (روژاوا) بود.  

آقای شامی در توئیتی نوشت: «ما عمده اطلاعات مربوط به حمله ترکیه به فرودگاه سلیمانیه حین حضور مظلوم عبدی، فرمانده کل خود را به عنوان بخشی از ملاحظات و اقدامات امنیتی در رابطه با ایمنی فرماندهی نیروهایمان محدود کردیم.»

او همچنین افزود که آقای عبدی اکنون به روژاوا بازگشته و نیروهای سوریه دموکراتیک متعاقبا اطلاعات بیشتری در رابطه با این حمله منتشر خواهد کرد. 

آقای عبدی در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد اما از تایید این که هدف این حمله بوده است امنتاع ورزید و نوشت: «ما قویا هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه را توسط ترکیه محکوم می‌کنیم. ادامه این خشونت‌ها در عراق و سوریه پیامدهای جدی برای منطقه خواهد داشت.»  

در همین حال، بنابر گزارش شبکه خبری روداو در کردستان عراق، فیلیپ ونتورا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ایمیلی به این شبکه اعلام کرد: «ما تایید می‌کنیم که حمله‌ای در روز جمعه به کاروانی حامل پرسنل نظامی آمریکا در سلیمانیه رخ داده‌ است. خوشبختانه این حمله هیچ مصدومی در پی نداشته است.»

اما منبعی آگاه با تایید حمله ترکیه به فرمانده نیروهای سوریه‌ دموکرات خاطرنشان کرد که این حمله هشداردهنده بوده و به قصد قتل مظلوم عبدی رخ نداده است.

بنا بر گزارش یک خبرگزاری کرد، آقای عبدی پس از دیدار با نیروهای آمریکایی‌ و رهبران اتحادیه میهنی کردستان در مقر ستاد مبارزه با تروریسم در شهر سلیمانیه، در حال رفتن به فرودگاه بود که پهپادی مکانی را در نزدیکی محل حضور او هدف قرار داد.

این منابع علت این‌که مظلوم عبدی هدف این حمله پهپادی قرار نگرفت را حضور چند آمریکایی همراه او در این سفر دانستند.

ترکیه مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت. یک مقام وزارت دفاع ترکیه گفت که هیچ حمله‌ای از سوی نیروهای مسلح ترکیه در روز جمعه در آن منطقه صورت نگرفته است.

ترکیه نیروهای تحت رهبری کردها در سوریه را تروریست و تهدیدی برای امنیت ملی خود به حساب می‌آورد، اما آمریکا نیروهای سوریه دموکراتیک را متحد خود در بیرون راندن داعش از مناطق وسیعی در سوریه می‌داند.

ترکیه تاکنون در چند دهه‌ گذشته چندین عملیات نظامی در شمال عراق و شمال سوریه علیه مواضع شبه‌نظامیان کرد سوری و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک‌) انجام داده است. حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک‌) توسط ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جروزالم پست: پهپاد مرموز سرنگون شده در حریم هوایی اسرائیل را ایران فرستاده بود

دو خبرنگار روس به اتهام فیلمبرداری «غیرمجاز» از واحد تولید پهپاد ترکیه بازداشت شدند

نیروهای خلیفه حفتر: پهپاد ترکیه را در طرابلس هدف قرار دادیم