حمله به کنیسه خیابان کوپرنیک در پاریس؛ حسن دیاب به حبس ابد محکوم شد

حسن دیاب، جامعه‌شناس لبنانی-کانادایی که به اتهام بمب‌گذاری در کنیسه‌ای در پاریس به حبس ابد محکوم شد
حسن دیاب، جامعه‌شناس لبنانی-کانادایی که به اتهام بمب‌گذاری در کنیسه‌ای در پاریس به حبس ابد محکوم شد Copyright LARS HAGBERG/AFP or licensors
Copyright LARS HAGBERG/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسیدگی به جزئیات این پرونده برای نهایی کردن حکم پس از وقفه‌ای طولانی سال ۱۹۹۹ با اطلاعات تازه‌ای از اعضای احتمالی گروه چریکی مظنون به انجام حمله از جمله حسن دیاب به عنوان فردی که بمب را مقابل کنیسه رها کرده است، از سر گرفته شد.

آگهی

چهل و سه‌ سال پس از بمب‌گذاری در کنیسه‌ای واقع در پاریس که ۴ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت، حسن دیاب، تنها متهم این پرونده روز جمعه در یک محاکمه غیابی به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه ویژه پاریس پس از سه هفته بحث و نزدیک به هشت ساعت شور در نهایت بین دو گزینه ممکن در این پرونده بسیار منحصر به فرد تصمیم به صدور حکم مجازات حبس ابد گرفت.

آیا این متهم مجرم است؟ پاسخ دادگاه مثبت بود؛ بدین ترتیب حسن دیاب، استاد لبنانی-کانادایی دانشگاه به حداکثر مجازات محکوم و حکم جلب وی صادر شد.

حاضران در جلسه دادگاه که بخشی از آنها را نمایندگان جامعه مدنی تشکیل می‌دادند و پس از چهار دهه خواستار به اجرا درآمدن عدالت بودند از این حکم استقبال کردند و همراه با قربانیان یکدیگر را در آغوش گرفتند.

حبس ابد تنها درخواست مجازات «قابل تصور» ارائه شده از سوی دادستان‌ها برای حسن دیاب بود که از دید آنها «بدون هیچ گونه شک و شبهه احتمالی» عامل این حمله یهود‌‌ستیزانه در ۴۳ سال پیش و تنها متهم این پرونده تروریستی بود؛ پرونده‌ای که طولانی‌ترین زمان ممکن را برای رسیدگی در دستگاه قضایی فرانسه به خود اختصاص داد.

این در حالیست که وکلای مدافع این پرونده خواستار تبرئه متهم شده و پنج قاضی دخیل در این پرونده را به پرهیز از اشتباه فراخوانده بودند.

AP Photo
عکس آرشیوی از حمله با بمب به کنیسه خیابان کوپرنیک در پاریسAP Photo

این پرونده اساساً مبتنی بر اطلاعاتی است که حمله با بمب به کنیسه پاریس در دهه ۱۹۸۰ را به «جبهه مردمی آزادی فلسطین-عملیات ویژه»، یک گروه ناراضی از ز این تشکل سیاسی-نظامی فلسطینی نسبت می‌دهد؛ حمله‌ای که هیچ گروهی مسئولیت آنرا بر عهده نگرفت.

رسیدگی به جزئیات این پرونده برای نهایی کردن حکم پس از وقفه‌ای طولانی سال ۱۹۹۹ با اطلاعات تازه‌ای از اعضای احتمالی گروه چریکی مظنون به انجام حمله از جمله حسن دیاب به عنوان فردی که بمب را مقابل کنیسه رها کرده است، از سر گرفته شد.

قضات دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده که حسن دیاب به دلیل امتناع از پذیرش اتهام در آن حضور نداشت پیش‌تر عکس‌های سیاه و سفید دوران مختلف زندگی متهم را در جریان چهره‌نگاری با تصاویر بازآفرینی‌ شده توسط شاهدان این حمله تطبیق داده بودند.

نخست وزیر کانادا در نخستین واکنش به صدور حکم حبس ابد برای حسن دیاب در فرانسه ضمن تاکید بر اهمیت حفاظت از شهروندان کانادایی و احترام به حقوق آنها اعلام کرد که اتاوا با دقت این موضوع را دنبال می‌کند و نظاره‌گر گام‌های بعدی دولت فرانسه است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس آلمان ۴ نفر را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله به یک کنیسه دستگیر کرد

مظنون حمله مرگبار به کنیسه یهودیان در سن‌دیگو بازداشت شد

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت