تغییر میزبان جام‌جهانی فوتبال جوانان در دقیقه ۹۰؛ چرا فیفا اندونزی را کنار گذاشت؟

بنر تبلیغاتی جام جهانی جوانان که قرار بود به میزبانی اندونزی برگزار شود (جاکارتا ۳۰ مه ۲۰۲۳).
بنر تبلیغاتی جام جهانی جوانان که قرار بود به میزبانی اندونزی برگزار شود (جاکارتا ۳۰ مه ۲۰۲۳). Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرعه کشی این مسابقات قرار است روز جمعه در زوریخ سوئیس برگزار شود. این رویداد از بیستم ماه مه (۳۰ اردیبهشت) تا ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) برگزار خواهد شد.

آگهی

فیفا روز دوشنبه کشور آرژانتین را به‌عنوان میزبان جام جهانی فوتبال جوانان زیر بیست سال معرفی کرد. این اقدام دو هفته پس از اعلام محرومیت اندونزی از حق میزبانی این رویداد ورزشی اتخاذ شد.

فیفا دلیل مشخصی را برای انتقال میزبانی این مسابقات از اندونزی به آرژانتین اعلام نکرد و صرفا آورده است که اندونزی مسابقات را «به دلیل شرایط فعلی» از دست داد. برخی از مردم و نهادهای اندونزیایی مدت‌هاست که نسبت به حضور تیم فوتبال اسرائیل در این تورنمنت بین‌المللی اعتراض داشتند.

اندونزی و اسرائیل فاقد روابط دیپلماتیک رسمی هستند، بطوریکه سطح حمایت از فلسطینیان در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان بسیار بالا است و همین امر کافی است تا برخی در اندونزی مخالفت میزبانی از تیم اسرائیلی باشند.

آسوشیتدپرس
تجمع معترضان در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۲۳ در جاکارتای اندونزی در مخالفت با حضور تیم اسرائیل در مسابقات جام جهانی فوتبال جوانانآسوشیتدپرس

آرژانتین با رکورد شش بار قهرمانی، در این دور مسابقات نتوانسته بود خوب ظاهر شود و خودش از راهیابی به جام جهانی زیر بیست ساله‌ها جا ماند، اما فیفا ترجیح داد تا آرژانتین را بجای اندونزی به عنوان میزبان انتخاب کند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در بیانیه‌ای با اشاره به جایگاه آرژانتین خاطرنشان کرد: «کشور مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی درهای خود را به روی ستاره‌های بزرگ فردای فوتبال جهان باز خواهد کرد.»

اینفانتینو همچنین از مقامات محلی آرژانتین «به دلیل پذیرش میزبانی این تورنمنت بزرگ در زمان اندک» تقدیر و تشکر کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در پی سلب حق میزبانی از اندونزی، آن هم تنها چند هفته مانده تا زمان برگزاری این رقابت‌ها، بسیاری از بازیکنان فوتبال و هواداران در اندونزی، ناراحتی و عصبانیت خود را در شبکه‌های اجتماعی نشان دادند. این افراد با برگزاری تجمعاتی بر روی پلاکاردهای خود نوشته بودند که «در مقابل ملت خودمان باختیم»، «جوانان اجازه ندارند رویاهای بزرگ داشته باشند» و «دوباره نسل تنبل شویم» .

آسوشیتدپرس
هواداران فوتبال که از سلب حق میزبانی اندونزی ناخرسند هستند. (جاکارتا به تاریخ ۳۱ مارس)آسوشیتدپرس

اندونزیایی ها پس از مخالفت با حضور فوتبالیست‌های اسرائیلی در اندونزی، صفحه اینستاگرام فرماندار جاوه مرکزی - یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده - را مورد هجمه قرار دادند.

فرماندار بالی نیز به جمع مخالفان حضور تیم اسرائیل در اندونزی بود و در جمع معترضان محافظه‌کار در جاکارتا علیه اسرائیل حاضر شد.

این در حالی است که در گذشته، هیئت‌های اسرائیلی برای شرکت در رویدادهای ورزشی و دیپلماتیک به اندونزی سفر داشته‌اند، از جمله اینکه چهار اسرائیلی در مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جهان در جاکارتا در ماه فوریه شرکت کرده بودند.

تعدادی از اعضای پارلمان اسرائیل نیز سال گذشته در کنفرانس اتحادیه بین المجالس در بالی شرکت کردند و مورد استقبال گرم رئیس مجلس اندونزی و همچنین فرماندار بالی قرار گرفته بودند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قرعه کشی این مسابقات قرار است روز جمعه در زوریخ سوئیس برگزار شود. این رویداد از بیستم ماه مه (۳۰ اردیبهشت) تا یازدهم ژوئن (۲۱ خرداد) برگزار می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیداد فقر در آرژانتین؛ بی‌خانمانانی که به فرودگاه پناه می‌آورند

رواج «گردشگری زایمان» به آرژانتین در بین زنان روس با هدف اخذ تابعیت برای فرزندان

رای دادگاه آرژانتین: ایران مسئول حملات ۳۰ سال پیش به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان «آمیا» است