نهایی شدن معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک؛ بروکسل خواستار آزادی واندکاستیل شد

امدادگر بلژیکی زندانی در ایران
امدادگر بلژیکی زندانی در ایران Copyright شبکه های اجتماعی
Copyright شبکه های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلژیک روز سه‌شنبه از ایران درخواست کرد تا اولیویه وندکاستیل، امدادگر این کشور را که از فوریه ۲۰۲۲ در زندان است طبق معاهده انتقال محکومان آزاد کند.

آگهی

بلژیک روز سه‌شنبه از ایران درخواست کرد تا اولیویه وندکاستیل، امدادگر این کشور را که از فوریه ۲۰۲۲ در زندان است طبق معاهده انتقال محکومان آزاد کند.

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک در توئیتی با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: «دیروز به همتایم امیرعبداللهیان اعلام کردم که بلژیک امروز برای انتقال هموطنمان ولویه واندکاستیل درخواست خواهد داد.»

وی تاکید کرد که در این گفت‌وگو شرایط بازداشت این امدادگر را محکوم کرده و خواهان دیدار سفیر بلژیک در ایران با این زندانی شده است.

خانواده آقای واندکاستیل صبح روز سه‌شنبه بار دیگر از «مشکلات جدی سلامتی» وی خبر دادند که جان او را به خطر می‌اندازد.

آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «او به سختی می‌تواند به خاطر درد غیرقابل تحمل عضلانی و عصبی بایستد و عدم اقدام مشخص می‌تواند اولیویه را در وضعیتی غیرقابل برگشت قرار دهد.»

آنها تاکید کردند که آقای واندکاستیل در سلول انفرادی بدون دسترسی به پزشک زندانی است.

اولیویه واندکاستیل، مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا است. قویه قضاییه ایران سال گذشته اعلام کرد که این امدادگر بلژیکی در چهار فقره اتهام مجرم شناخته شده است.

قویه قضاییه جمهوری اسلامی در کیفر‌خواست صادر‌شده علیه اولیویه واندکاستیل، وی را به «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار، و پول‌شویی» متهم کرده است.

تابستان ۲۰۲۲ معاهده‌ای بین ایران و بلژیک امضا شد که اجازه انتقال متقابل زندانیان را می‌داد، متنی که به‌عنوان تنها راه برای آزادی آقای واندکاستیل ارائه شده است.

اما برخی از کنشگران حقوق بشر معتقدند که این معاهده راه آزادی اسدالله اسدی، را هموار می‌کند. اسدالله اسدی ۵۰ ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

دادگاه قانون اساسی بلژیک این معاهده را در ماه دسامبر گذشته تعلیق کرد اما سرانجام در ابتدای ماه مارس به اجرای آن چراغ سبز نشان داد. تهران می‌گوید که آماده مبادله زندانیان با بلژیک است.

وزارت امور خارجه بلژیک با این حال درباره این موضوع که آیا درخواستی برای انتقال اسدالله اسدی به ایران دریافت کرده است یا خیر به خبرگزاری فرانسه پاسخ نداد.

یک ماه پس از مبادله قوانینی که هر یک از دو کشور به تصویب رساندند این معاهده از امروز قابلیت اجرایی یافته و نهایی شده است. 

حسین امیرعبداللهیان اسفند ماه سال گذشته در چارچوب سفر به ژنو با وزیر خارجه بلژیک دیدار داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطر‌گیت؛ بلژیک برای تسهیل تماس با تهران از خیر محاکمه یک وزیر قطری گذشت

نخست‌وزیر بلژیک می‌گوید ایران ۳ شهروند اروپایی دیگر را آزاد کرده است

دفاع نخست وزیر بلژیک از مبادله زندانی با ایران: نمی‌خواستم یک بلژیکی بی‌گناه را به حال خود رها کنم