اوکراین، رومانی و مولداوی برای مقابله با تهدید‌ات نظامی روسیه توافقنامه همکاری امضا کردند

سه کشور همسایه رومانی، اوکراین و مولداوی
سه کشور همسایه رومانی، اوکراین و مولداوی Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشور‌های اوکراین، رومانی و مولداوی پس از یک نشست سه جانبه درباره راه‌های تقویت امنیت در منطقه دریای سیاه برای مقابله با تهدید‌‌های ناشی از تهاجم روسیه، در پایتخت رومانی توافق‌نامه‌ همکاری امضا کردند.

آگهی

کشور‌های اوکراین، رومانی و مولداوی روز پنجشنبه ۱۳ آوریل پس از یک نشست سه جانبه درباره راه‌های تقویت امنیت در منطقه دریای سیاه برای مقابله با تهدید‌‌های ناشی از تهاجم روسیه، در پایتخت رومانی توافق‌نامه‌ همکاری امضا کردند.

وزرای خارجه و دفاع سه کشور برای حضور در کنفرانس امنیت دریای سیاه در بخارست گرد هم آمدند. هدف از این نشست بررسی تأثیر جنگ مسکو در اوکراین بر منطقه است.

بوگدان آئورسکو، وزیر امور خارجه رومانی، روسیه را «جدی ترین تهدید» برای منطقه دریای سیاه و ناتو دانست و گفت:« منطقه دریای سیاه به جای صلح و ثبات، به هدف اصلی تجاوز روسیه تبدیل شده است و حضور ناتو در آنجا ضروری است».

آقای آئورسکو پس از امضای این توافقنامه‌ها که هدف آنها تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین سه کشور اعلام شده است گفت امضای این توافقنامه‌ها نشان می‌دهد این سه کشور دیدگاه‌های مشابهی در این زمینه دارند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز که از طریق تماس ویدیویی در این گردهمایی شرکت کرده بود با اشاره به پذیرش اخیر فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو گفت: «زمان آن رسیده است که دریای سیاه را به دریای بالتیک، یعنی دریای ناتو تبدیل کنیم.» او در ادامه صحبت‌هایش خواستار عضویت اوکراین در ناتو شد اقدامی که مقامات غربی تا کنون نسبت به آن محتاط عمل کرده‌اند.

نیکو پوپسکو، وزیر خارجه مولداوی نیز پس از امضای این تفاهم‌نامه‌‌ها گفت روسیه همچنان در تلاش است در کشور ایجاد بی‌ثباتی کند.

سال گذشته پلیس مولداوی اعلام کرد توطئه‌ گروه‌هایی که برای ایجاد ناآرامی‌های گسترده علیه دولت از سوی روسیه اجیر شده بودند را خنثی کرده است. چند روز پیش از اعلام این خبر مقامات اطلاعاتی ایالات متحده هشدار داده بودند که افرادی که با اطلاعات روسیه در ارتباط هستند قصد دارند از اعتراضات برای سرنگونی دولت مولداوی استفاده کنند.

در کنفرانس امنیتی دریای سیاه علاوه بر رسیدگی به مسائل امنیتی، موضوعاتی از جمله آزادی تجارت و تسهیل مسیرهای حمل و نقل انرژی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مقامات حاضر در این کنفرانس همچنین اهمیت مقابله با تلاش‌های جنگ سایبری روسیه را مورد بحث قرار دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مولداوی ۵۵ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت روسیه را اخراج می‌کند

آغاز مذاکرات پارلمان اروپا با نمایندگان اوکراین برای بررسی مراحل عضویت در اتحادیه

راستگرایان رومانی برای انتخابات پارلمان اروپا جبهه متحد تشکیل دادند