بیست سال پس از حمله به عراق؛ صدام حسین در اردن همچنان محبوب است

تصاویر صدام حسین روی پوشش گوشی‌های تلفن همراه در اردن
تصاویر صدام حسین روی پوشش گوشی‌های تلفن همراه در اردن Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیست سال پس از سرنگونی صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق، او همچنان در اردن از محبوبیت برخوردار است.

آگهی

بیست سال پس از سرنگونی صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق، او همچنان در اردن از محبوبیت برخوردار است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد در حالی که تصاویر صدام حسین و نمادهای مربوط به دوران حکمرانی او در عراق غیرقانونی هستند اما تصاویر او در اردن دست به دست می‌شود. بنا به این گزارش، تصاویر صدام حسین روی پوشش گوشی‌های تلفن همراه اردنی‌ها تا آویز داخل تاکسی‌هایشان دیده می‌شود.

اردنی‌های تحسین‌کننده صدام حسین که آشکارا علاقه خود را به مرد قدرتمند پیشین عراق بیان می‌کنند، از او به دلیل «مقاومتش در برابر مداخلات غرب در خاورمیانه» به عنوان «قهرمان» نام می‌برند.

آن‌ها همچنین صدام حسین را به دلیل «آرمان‌های ملی‌گرایانه عربی‌اش» به یاد می‌آورند و «حمایت» او از فلسطین را تحسین می‌کنند.

عملیات نظامی ائتلافی به رهبری آمریکا در عراق در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ به سرعت رژیم صدام حسین را به زانو در آورد. صدام حسین حدود ۹ ماه از اسارت گریخت اما سرانجام در دسامبر ۲۰۰۳ دستگیر و ۳ سال بعد توسط حکومت جدید عراق اعدام شد.

خلیل عطیه، نماینده مجلس اردن در خصوص دلایل محبوبیت صدام حسین در این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت که ده‌ها هزار اردنی از طریق بورسیه‌های تحصیلی در دوره او از دانشگاه‌های عراق فارغ‌التحصیل شده‌اند.

KHALIL MAZRAAWI/AFP or licensors
کاور گوشی‌های موبایل با عکس صدام حسین، عکس از اردن ۲۰۲۳ میلادیKHALIL MAZRAAWI/AFP or licensors

همچنین او از کمک صدام حسین به «خانواده‌های شهدای فلسطینی و بازسازی خانه‌های فلسطینی‌ها که توسط اسرائیل تخریب‌شده‌ بودند» به عنوان یکی دیگر از دلایل محبوبیت دیکتاتور پیشین عراق و فراموش نشدنش در میان شهروندان اردن نام برد.

خلیل عطیه در ادامه تصریح کرد که اردنی‌ها رهبر پیشین عراق را به عنوان «یک قهرمان و ناجی که ماموریتش توسعه ملت عرب بود»، می‌شناسند.

به گفته او، صدام حسین «تنها رهبر عرب» بود که با رونق دادن به صنایع نظامی، ساخت تسلیحات را ممکن ساخت و اسرائیل را با ۳۹ موشک ساخت عراق هدف قرار داد.

MURTADHA RIDHA/AFP or licensors
عکس صدام نقش بسته در ساعت مچی در فروشگاه اشیای عتیقه در بغدادMURTADHA RIDHA/AFP or licensors

یک دیپلمات پیشین عراق که در امان ساکن است هم بر این نکته تاکید دارد که «عرب‌ها صدام را رهبر ملت عرب می‌دانستند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اگرچه میراث وحشتناک صدام حسین تأثیر چندانی بر زندگی بسیاری از اردنی‌ها نداشته اما پیامدهای سرنگونی او ‌دیدگاه‌های آن‌ها را در مورد وضعیت این کشور همسایه تقویت کرده است.

MURTADHA RIDHA/AFP or licensors
تصاویر صدام نقشه بسته بر جاکلیدی‌هاMURTADHA RIDHA/AFP or licensors

بسیاری از اردنی‌ها بر این نظرند که عراق به عنوان کشوری نفت‌خیز، پس از صدام حسین توسط «فاسدها» غارت شده است. سازمان شفافیت بین‌الملل، عراق را در میان ۲۵ کشور فاسد جهان قرار داده است.

به گفته برخی از اردنی‌ها که با خبرگزاری فرانسه گفتگو کرده‌اند، آنچه در عراق اتفاق افتاده است، سقوط حکومت صدام نبوده بلکه سقوط این کشور بوده است. همچنین برخی از آن‌ها بر این نظرند که حاکمان کنونی عراق عوامل ایران هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازجوی صدام حسین: «هراس دیکتاتور از ایران» زمینه‌ساز حمله آمریکا به عراق شد

۱۷ سال فساد و رقابت شبه‌نظامیان؛ عراق در بدترین شرایط اقتصادی پس از سقوط صدام حسین

سرنوشت کاخ های صدام حسین چه می شود؟