واکنش‌ها به حملات اسرائیل به لبنان و غزه؛ سازمان ملل متحد از طرفين خواست خویشتنداری کنند

آتش و دود در پی حمله هوایی اسرائیل در جنوب نوار غزه، جمعه، ۷آوریل ۲۰۲۳ برمی خیزد.
آتش و دود در پی حمله هوایی اسرائیل در جنوب نوار غزه، جمعه، ۷آوریل ۲۰۲۳ برمی خیزد. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و حماس سازمان ملل از افزایش خشونت‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست خویشتنداری کنند

آگهی

در حالی که تنش‌ میان اسرائیل و فلسطین پس از حمله پلیس به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس بالا گرفته است و بیم آن می‌رود که از کنترل خارج شود و شرایط را در منطقه بحرانی‌تر کند، ارتش اسرائیل بامداد امروز جمعه، به تلافی حملات موشکی که گروه اسلام‌گرای حماس را مسئول آن می‌داند به مناطقی در لبنان و غزه حمله کرد.

ارتش اسرائیل تایید کرد که «زیرساخت‌های تروریستی متعلق به حماس در جنوب لبنان را مورد هدف قرار داده است».

حماس گفت که اسرائیل را «مسئول» تشدید تنش‌ها می‌داند و از «همه جناح های فلسطینی خواست برای مقابله با آن متحد شوند.»

نتانیاهو: دشمنان اسراییل بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از جلسه کابینه امنیتی گفت: «پاسخ ما به این حملات دشمنان اسرائیل را مجبور خواهد کرد تا بهای سنگینی بپردازند».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته است اسرائیل برای رویارویی با هر تهدیدی آماده است. 

ارتش اسرائیل دولت لبنان را مسئول هرگونه حمله‌ از خاک آن به اسرائیل دانست و گفت «به سازمان تروریستی حماس» اجازه فعالیت از لبنان را نخواهد داد.

سازمان ملل متحد از طرفین خواست خویشتندار باشند

در پی این تنش‌ها نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفیل)، با مقامات اسرائیلی و لبنانی تماس گرفت و از «همه طرف‌ها خواست تا تمام اقدامات خود را متوقف کنند».

یونیفل در بیانیه‌ای اعلام کرد: « هر دو طرف اظهار کرده‌اند که خواهان جنگ نیستند».

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد در بحبوحه نگرانی از گسترش بیشتر این رویارویی پس از یک سال افزایش خشونت بین اسرائیل و فلسطین، جلسه‌ای را برای بحث در مورد این بحران برگزار کرد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در راه ورود به جلسه به خبرنگاران گفت: «برای همه مهم است که هر کاری که می‌توانند برای کاهش تنش ها انجام دهند.»

چین نگران افزایش تنش‌ها در منطقه است

نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه روز پنجشنبه عنوان کرد: «چین نگران تشدید تنش میان اسرائیل و فلسطین است و از همه طرف‌ها به ویژه اسرائیل می‌خواهد خویشتنداری کنند».

ژای جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد، گفت: «جامعه بین‌المللی باید اقدامات اساسی برای حل زودهنگام و مناسب مسائل فلسطین انجام دهد.»

نخست وزیر لبنان: هرگونه عملیات در خاک لبنان محکوم است

وزارت خارجه لبنان اطمینان داد که لبنان خواهان حفظ «آرامش و ثبات» در منطقه است و از جامعه بین المللی خواست تا «بر اسرائیل برای توقف تشدید تنش‌ها فشار بیاورد».

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای هرگونه عملیات نظامی از خاک این کشور را که ثبات را به خطر می‌اندازد، محکوم کرد، اما حزب‌الله تا کنون هیچ اظهارنظری نکرده است. پیشتر هاشم صفی الدین، یکی از مقامات ارشد حزب الله در روز پنجشنبه، قبل از شلیک موشک‌ها، گفته بود هرگونه تجاوز به مسجد الاقصی «کل منطقه را به آتش می‌کشد».

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در سفر به لبنان گفت که فلسطینی‌ها در برابر «تجاوزات» اسرائیل به مسجد الاقصی «بیکار نخواهند ماند».

پرتاب ۳۴ موشک به سمت اسرائیل

به گفته ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه «۳۴ موشک از خاک لبنان شلیک شد» که ۵ فروند آن به نقاطی در اسرائیل اصابت کرد و ۲۵ موشک دیگر توسط پدافند ضد هوایی منهدم شد.

در فاسوتا، در شمال اسرائیل، یک خودرو بر اثر اصابت موشک آسیب دید.امروز جمعه نیز یک آپارتمان در یک ساختمان هشت طبقه در شهر سدروت در جنوب اسرائیل در جریان حمله راکتی مورد اصابت ترکش قرار گرفت.

این ترکش ظاهراً نتیجه یک رهگیری دفاع موشکی گنبد آهنین بود که در پاسخ به یک حمله موشکی پرتاب شد.

آگهی

آپارتمان آسیب دیده است، اما تاکنون هیچ تلفات جانی در این مورد گزارش نشده است. به گفته رسانه‌ها چند نفر به دلیل شوک ناشی از حادثه تحت درمان قرار گرفتند.

AP Photo
دود از آتش پس از اصابت موشک های پرتاب شده از لبنان به بزیت، شمال اسرائیل، پنجشنبه، ۶آوریل ۲۰۲۳ برمی‌خیزد.AP Photo

رهبر مخالفان دولت نتانیاهو: از دولت حمایت می‌کنیم

افزایش تنش‌ها و وضعیت امنیتی، شرایط را برای نتانیاهو که به تازگی اعتراضات گسترده‌ای علیه تصمیمات دولتش صورت گرفته بود پیچیده‌تر خواهد کرد. با این حال، یائیر لاپید، رهبر مخالفان گفته است که دولت می‌تواند پس از حمله موشکی روی حمایت فراحزبی حساب کند.

نتانیاهو گفت: «بحث داخلی در اسرائیل ما را از اقدام علیه آنها در هر کجا و هر زمان که لازم باشد باز نخواهد داشت. همه ما بدون استثنا در این مورد متحد هستیم.»

محوطه الاقصی در بیت‌المقدس سومین مکان مقدس برای مسلمانان است که صدها هزار نفر در ماه رمضان در آن نماز می‌خوانند. این مکان که یهودیان از آن به عنوان کوه معبد نام می‌برند مقدس‌ترین مکان یهودیت است. مدت‌هاست که اسراییلی‌ها و فلسطینیان بر سر این مکان درگیری دارند.

تنش میان اسرائیل و حماس به دنبال حمله به نمازگزاران مسجد الاقصی از شب چهارشنبه ۲۳ مارس، مصادف با ماه رمضان آغاز شد و یک روز پس از آن در روز عید پسح، با پرتاب بیش از ۳۰ موشک و راکت از لبنان به سمت اسرائیل شدت گرفت. شلیک این راکت‌ها یک نفر مجروح و خسارات مادی برجای گذاشت. ارتش اسرائیل می‌گوید مطمئن است که حملات راکتی از لبنان کار حماس بوده است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان «شهرک‌سازی نامشروع اسرائیل» در سرزمین‌های فلسطینی شد

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست

طرح ترور دو اسرائيلی در پرو؛ قاضی برای مظنون ایرانی حکم بازداشت پیش‌گیرانه صادر کرد