آنچه در دادگاه ترامپ خواهد گذشت؛ آیا رئیس جمهوری سابق آمریکا بازداشت می‌شود؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) به عنوان متهم در جلسه استماع کیفرخواست در دادگاه منهتن نیویورک حاضر خواهد شد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) به عنوان متهم در جلسه استماع کیفرخواست در دادگاه منهتن نیویورک حاضر خواهد شد.

اتهاماتی که علیه آقای ترامپ در این جلسه طرح خواهند شد عمدتا به موضوع پرداخت پول به استورمی دنیلز، با نام واقعی استفانی کلیفورد و بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی، مربوط می‌شود. هیأت منصفه دادگاه منهتن روز پنج‌شنبه گذشته رأی داده بود که دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به خانم دنیلز رسما متهم شود، هرچند هنوز اطلاعات دقیق‌تری از کیفرخواست منتشر نشده است.

این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یکی از رؤسای جمهور فعلی یا پیشین این کشور در دادگاه با اتهامات مجرمانه روبرو شده و ناچار می‌شود در دادگاه حضور یابد.

دادگاه نیویورک در آستانه برگزاری جلسه تحت نظارت شدید پلیس قرار گرفته است. در شرایطی که حامیان سرسخت آقای ترامپ برای تظاهرات در نیویورک برنامه‌ریزی کرده‌اند، مقامات پلیس گفته‌اند نیروهایشان در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

آسوشیتد پرس
نیروهای پلیس نیویورک در مقابل دادگاه مستقر شده‌اندآسوشیتد پرس

اما با توجه به رویه قضایی معمول در ایالات متحده، چه چیزی انتظار دونالد ترامپ را می‌کشد؟

انتظار می‌رود دونالد ترامپ در ساعت ۱۴:۱۵ بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت نیویورک (۲۰:۴۵ شب به وقت تهران)، با تشریفاتی که رویه‌ای جاافتاده برای کلیه متهمان در آمریکا به شمار می‌رود در مقابل قاضی حضور یابد.

جو تاکوپینا، وکیل دونالد ترامپ، صبح امروز درباره اوضاع موکلش در روز برگزاری دادگاه به شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت: «او سرحال است، صادقانه بگویم مثل همیشه است. آماده برای اینکه وارد عمل شود و آنچه را که می‌بایست، انجام دهد. فکر می‌کنم همه چیز خوب پیش برود.»

مراحل حضور رسمی دونالد ترامپ در دادگاه

اولین گام در چنین جلساتی، ثبت هویت متهم (در اینجا دونالد ترامپ) پشت درهای بسته است. رید برودی، معاون سابق دادستان ایالت نیویورک، در این باره می‌گوید: «این زمانی است که ما از او انگشت‌نگاری می‌کنیم، عکس‌ برمی‌داریم و تمام اطلاعات مربوط به شخص او [شامل نام، سن و حرفه] را می‌گیریم».

عکس‌هایی که از متهمان در بدو ورود به دادگاه برداشته می‌شود اصطلاحا «عکس بازداشت» یا «کارت عکس» (Mug Shot) نام دارند و برای بایگانی عکس پلیس استفاده می‌شوند. سپس نوبت به مرحله دوم است. آقای برودی می‌گوید: «متهم برای اولین بار نزد قاضی می‌رود تا به اتهاماتش رسیدگی شود».

مطابق قانون پس از انجام مرحله ثبت مشخصات فردی، می‌توان به متهم دستبند زد. با این حال معاون سابق دادستان ایالت نیویورک می‌گوید چنین چیزی را در دادگاه شاهد نخواهیم بود: «یک رئیس‌ جمهور ایالات متحده به دلیل اینکه تحت حمایت ماموران فدرال است از این قانون مستثنی است و به او دستبند زده نخواهد شد.»

در مرحله بعدی متهمان معمولا در مکانی عمومی توسط نیروهای پلیس اسکورت می‌شوند. این رویه که اصطلاحا «قدم‌ زدن متهم» (Perp Walk) نامیده می‌شود، یکی از قوانین حقوقی در ایالات متحده است که در آن متهم توسط ماموران مجبور به پیاده‌روی در مسافتی کوتاه می‌شود تا رسانه‌ها فرصت تصویربرداری و تهیه گزارش و خبر از او را داشته باشند.

این رویه که ابتدا توسط رودی جولیانی دادستان پیشین نیویورک بنیان گذاشته شد، تنها به افراد مشهور و صاحب‌مقام اختصاص داشت اما در سال‌های اخیر به تمامی متهمان تسری پیدا کرده است. از مشهورترین این موارد دومینیک استروس کان، رئیس وقت بانک جهانی، بود که در سال ۲۰۱۱ و در مقابل دادگاه نیویورک توسط نیروهای پلیس و در برابر دوربین‌ها اسکورت شد.

آسوشیتدپرس
دومینیک استروس کان، رئیس وقت بانک جهانی، به هنگام حضور در دادگاه در برابر دوربین رسانه‌هاآسوشیتدپرس

آقای برودی می‌گوید مطمئنا چنین کاری با دونالد ترامپ انجام نخواهد شد. این در حالی است که جو تاکوپینا، وکیل آقای ترامپ، می‌گوید ممکن است موکلش مجبور شود با حضور نمایندگان رسانه‌ها از سالن دادگاه عبور کند.

همزمان شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از خوان مرچن، سرپرست دادگاه عالی نیویورک، اعلام کرده است که دادگاه دونالد ترامپ به صورت زنده پخش نخواهد شد هرچند قاضی به «اهمیت تاریخی» این جلسه آگاه است.

رئیس جمهور سابق آمریکا بازداشت خواهد شد؟

دادستان سابق نیویورک در این باره می‌گوید: «از آنجایی که اینگونه جرائم در ایالت نیویورک غیرخشونت‌آمیز به شمار می‌روند، متهم به هر حال در بازداشت باقی نمی‌ماند. بنابراین او بعد از جلسه دادگاه آزاد خواهد شد.»

قرار است دونالد ترامپ عصر همان روز با حامیان خود در فلوریدا ملاقات کند و برنامه‌ای نیز برای برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از هم‌اکنون ریخته شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما سناریوهای محتمل برای دادگاه چه هستند؟

وکلای آقای ترامپ گفته‌اند قصد دارند فورا چندین درخواست تجدیدنظر را به منظور بی‌اعتبار ساختن اتهامات وارده به موکلشان ارائه کنند. اما اگر نتوانند در ادعای خود پیروز شوند و قاضی با درخواست آن‌ها موافقت نکرد، تحقق یکی از سه سناریوی زیر درباره اتهامات طرح‌شده در روز سه‌شنبه قابل انتظار است:

آگهی

- اتهامات کنار گذاشته شوند.

- متهم برای اجتناب از محاکمه و دریافت مجازات سبک‌تر با اقرار به ارتکاب به جرم موافقت کند. (این گزینه توسط وکیل آقای ترامپ رد شده است)

- دادگاه برگزاری یک محاکمه را تدارک ببیند. با این حال قبل از انجام چنین دادگاهی، چندین جلسه مختلف استماع مقدماتی باید برگزار شود.

دونالد ترامپ پیشتر در بیانیه‌ای خود را «کاملا بی‌گناه» دانسته و گفته است اقدام آلوین براگ، دادستان کل منهتن در تشکیل پرونده علیه او تلاشی برای «مداخله در انتخابات در بالاترین سطح تاریخی» و «آزار و اذیت سیاسی» است.

استورمی دنلیز گفته است پس از برقراری ارتباط جنسی با دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۶ میلادی مبلغ ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت دریافت کرده تا از افشای آن در آینده خودداری کند. اما آقای ترامپ وقوع این ماجرا را رد کرده و تحقیقات در این خصوص را «پرونده‌سازی سیاسی دموکرات‌ها و سیستم قضایی فاسد آمریکا» خوانده است.

آگهی

مشخص نیست دادگاهی شدن دونالد ترامپ در این پرونده چه تاثیری بر نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا خواهد داشت. گروهی از ناظران معتقدند که او از این فرصت برای تهییج حامیان خود و افزایش حمایت افکار عمومی استفاده خواهد کرد، در شرایطی که برخی منتقدان در طرف مقابل بر این باورند که این رویه قضایی روگردانی رای‌دهندگان از او را در پی خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ بر سر پرونده پرداخت حق‌السکوت رسما متهم شناخته شد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد