طرح سامانه ارتباطی مستقر در فضا؛ اتحادیه اروپا ۲.۴ میلیارد یورو هزینه می‌کند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تکیه بر این سامانه ارتباطی مستقر در فضا می‌توانند از آن برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی، نظارت بر آنها و مدیریت بحران استفاده کنند.

آگهی

شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه مقررات برنامه ارتباطی امن برای کشورهای عضو این اتحادیه طی چهار سال پیش‌رو تصویب کرد. 

هدف از این برنامه دستیابی به مجموعه ماهواره‌ای اتحادیه اروپا (آیریس) و استفاده از آن در سال ۲۰۲۷ میلادی است. این برنامه می‌تواند خدمات ارتباطی بسیار سریع با ضریب امنیتی بالا را تضمین کند. 

برای اطمینان یافتن از امنیت آیریس قرار است از فناوری‌های رمزگذاری پیشرفته استفاده شود تا امکان هک داده‌ها وجود نداشته باشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تکیه بر این سامانه ارتباطی مستقر در فضا می‌توانند از آن برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی، نظارت بر آنها و مدیریت بحران استفاده کنند. اتحادیه اروپا امیدوار است تا این برنامه ارتباطی امن وابستگی کشورهای عضو این اتحادیه به خارج را کاهش دهد. 

این برنامه بخشی از تحول دیجیتال در اتحادیه اروپا خواهد بود. برنامه ارتباطی امن اتحادیه اروپا امکان برقراری ارتباط‌های امن در مناطق جغرافیایی با اهمیت راهبردی بالا را فراهم خواهد کرد. شمالگان و قاره آفریقا از جمله این مناطق هستند. 

از سوی دیگر آیریس زمینه برقراری ارتباط‌های امن را در صورت اخلال در شبکه ارتباطی مستقر بر روی زمین ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال از این سامانه می‌توان هنگام وقوع بلایای طبیعی، حملات تروریستی یا سایبری استفاده کرد. 

ساخت زیرساخت‌های جدید برای اجرای این طرح قرار است به مناقصه گذاشته شود. 

پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا ماه نوامبر گذشته بر سر مقررات برنامه ارتباطی امن به توافق اولیه دست یافته بودند. کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد خود برای مقررات برنامه ارتباطی امن در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ را روز ۱۵ فوریه به شورای اتحادیه ارائه کرده بود.

بودجه اختصاص یافته به این برنامه دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سامانه رصد شبکه موبایل و رهگیری ارتباطات اینترنتی در ایران چگونه کار می‌کند؟

وب۳ چیست؟ اینترنت نسل سوم چگونه به رونق بازار رمزارزها کمک می‌کند؟

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی