برخورد مرگبار دو قطار در یونان با بیش از ۱۲۰ کشته و زخمی؛ وزیر حمل و نقل استعفاء کرد

تصویر هوایی از حادثه برخورد دو قطار در یونان
تصویر هوایی از حادثه برخورد دو قطار در یونان Copyright ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات می‌گوید شدت آتش سوزی ناشی از برخورد دو قطار به یکدیگر به حدی بوده که «چند واگن به خاکستر تبدیل شده‌اند.»

آگهی

برخورد دو قطار در یونان موجب کشته شدن دست‌کم ۳۶ نفر و زخمین شدن ۸۵ تن دیگر شد. در این حادثه یک قطار مسافربری با سرعت زیاد به قطار باری برخورد کرد. هنوز علت برخورد مشخص نیست.

به‌گفته مقامات یونان آتش سوزی شدیدی پس از برخورد رخ داد که موجب سوختگی شدید تعدادی از مسافران شده است. مقامات می‌گوید شدت آتش سوزی به حدی بوده که «چند واگن به خاکستر تبدیل شده‌اند.»

استاندار منطقه به تلویزیون محلی گفته است که پس از برخورد چهار واگن اول قطار مسافربری از ریل خارج شدند و همزمان دو واگن در آتش سوختند.

وی گفت که دو قطار با سرعت «بسیار زیاد» در یک خط حرکت می‌کردند و «حداقل یکی از راننده‌ها» از حضور همزمان دو قطار بی‌اطلاع بوده‌اند.

تا کنون ۲۵۰ سرنشین قطار مسافربری به مناطق امن منتقل شده‌اند و همچنان عملیات تخلیه ادامه دارد. به گفته رسانه‌ّای محلی قطار مسافربری حامل ۳۵۰ مسافر بوده است.

امدادگران از نخستین ساعات بامداد چهارشنبه تلاش برای بیرون کشیدن بازماندگان احتمالی حادثه از لابلای لاشه قطار مسافربری را آغاز کردند.

سخنگوی آتش نشانی یونان در یک نشست خبری کوتاه گفت: «تعداد کشته شدگان در حال حاضر به ۳۶ نفر رسیده است.» 

وی افزود که عملیات امداد و نجات برای بیرون آوردن مسافرانی که احتمالاً در لاشه واگن‌های متلاشی شده گیر کرده‌اند، همچنان ادامه دارد.

با توجه به شدت حادثه که به یک «زلزله بزرگ» تشبیه شده و به جا ماندن مجروحان پر‌شماری که حالشان وخیم گزارش شده ممکن است تعداد قربانیان تا چند ساعت آینده باز هم افزایش یابد.

 آنجلوس مسافر ۲۲ ساله قطار  مسافربری حادثه دیده که از آتن به سوی تسالونیکی در حرکت بود به خبرگزاری فرانسه گفت: « لحظه برخورد احساس کردیم که یک زلزله بزرگ روی داده؛ خوشبختانه ما در واگن ماقبل آخر بودیم و زنده بیرون آمدیم. واگن‌های جلویی پس از برخورد همگی در آتش سوختند. خیلی وحشتناک بود؛ این یک کابوس بود که هرگز آنرا تجربه نکرده بودم؛ هنوز بدنم دارد می لرزد.»

Dimtiris Papamitsos/AP
‌بازدید نخست وزیر یونان از محل حادثهDimtiris Papamitsos/AP

دستگیری رئیس ایستگاه لاریسا

یک منبع پلیس محلی روز چهارشنبه تایید کرد که در پی بروز این حادثه، رئیس ایستگاه راه‌آهن لاریسا، شهری در مرکز یونان که حادثه برخورد دو قطار در نزدیکی آن روی داده دستگیر و بازداشت شده است.

این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: «رئیس ۵۹ ساله ایستگاه لاریسا دستگیر شده است. اتهامات وی به زودی اعلام خواهد شد.» وی هر گونه احتمال خطا و کوتاهی از جانب خود را رد کرده و تصادف مرگبار را نتیجه «خطای تکنیکی و فنی» احتمالی دانسته است.

حادثه فاجعه‌بار غروب سه‌شنبه در حالی روی داده است که به گفته سخنگوی دولت یونان دو قطار دخیل در این حادثه از چندین کیلومتر پیش از برخورد روی یک مسیر ریلی حرکت می‌کردند.

یکی از امدادگران به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار زیادی از قربانیان را جوانان تشکیل می‌دهند، به ویژه دانشجویانی که پس از یک تعطیلات آخر هفته طولانی مرتبط با تعطیلات عمومی در یونان به تسالونیکی باز می‌گشتند.

Giannis Papanikos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
جمع‌آوری اجساد قربانیان از میان لاشه واگن‌های متلاشی شده توسط امدادگرانGiannis Papanikos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

انتقادها از وضعیت ایمنی خطوط راه‌آهن در یونان

منابع محلی از این حادثه به عنوان جدی ترین حادثه ریلی که تاکنون در یونان روی داده نام‌‌ می‌برند؛ وزیر حمل و نقل، یونان نیز که برای مشاهده جزئیات حادثه از نزدیک به محل آمده بود تاکید کرد که به زودی علل وقوع این حادثه روشن خواهد شد و خاطیان احتمالی معرفی و مجازات می‌شوند.

این سخنان در حالی ایراد شده است که بسیاری از منتقدان و کارشناسان پیش‌تر کمبود تدابیر ایمنی در خطوط ریلی یونان را محکوم کرده‌‌ بودند.

به گزارش رویترز، «کوستاس کارامانلیس»، وزیر حمل و نقل یونان کوتاه مدتی پس از آن که در محل حادثه حاضر شد، استعفای خود را تسلیم نخست وزیر کرده است.

رئیس اتحادیه رانندگان قطار یونان که به محل حادثه آمده بود در همین راستا کمبود ایمنی در این خط ریلی را که دو شهر اصلی یونان را به هم متصل می کند، محکوم کرد.

آگهی

او در در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی محلی تاکرد که سیگنال دهی از سال ۲۰۰۰ به این سو به دلیل از کار افتادن سیستم‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

به گفته منابع محلی، عملیات نجات توسط دست کم ۵۰۰ امدادگر همچنان برغم دشواری ناشی از متلاشی شدن واگن‌های جلویی و شدت زیاد برخورد همچنان ادامه دارد.

به دنبال این حادثه مرگبار سه روز در یونان عزای عمومی اعلام شده است. 

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ یک کودک بر اثر برخورد قطار در آلمان؛ قربانی صدها متر بر روی ریل کشیده شد

آغاز به کار اولین قطارهای هیدروژنی در شبکۀ ریلی آلمان

ویدیو؛ دزدی بسته‌های آمازون از قطارهای باری عبوری از لس‌آنجلس