سفارت افغانستان در ایران و ترکیه به طالبان تحویل داده شد

کارمندان سفارت افغانستان در ایران، هنگام خروج از این سفارت‌خانه عکس احمدشاه مسعود را با خود بردند
کارمندان سفارت افغانستان در ایران، هنگام خروج از این سفارت‌خانه عکس احمدشاه مسعود را با خود بردند Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفارت افغانستان در ایران به طالبان واگذار شد. طبق خبرهای منتشر شده، این گروه امروز سفارت افغانستان در ترکیه را هم تحویل گرفتند. به این ترتیب بعد از روسیه، چین و ترکمنستان، این گروه در ایران و ترکیه هم پایگاه رسمی دارد.

آگهی

یک و سال نیم پس از اینکه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شد، حالا سفارت این کشور در ایران و ترکیه به این گروه تحویل داده شده است.

عصر یکشنبه، هفتم اسفند، خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد دیپلمات‌های افغانستان در حال تخلیه سفارتشان در ایران هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده، «ذاکر جلالی» رئیس اداره امور سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت که «۷ دیپلمات مجرب» از کابل به ایران فرستاده شده تا «در کنار سرپرست جدید سفارت افغانستان در ایران» به فعالیت‌های خود ادامه دهند. او در توئیتی نوشت: «فضل محمد حقانی به عنوان کاردار جدید سفارت افغانستان در تهران منصوب خواهد شد.»

در همین راستا وزارت خارجه طالبان درباره تغییرات سفارت افغانستان در تهران بیانیه‌ای منتشر کرد. طبق این بیانیه «فعالیت‌های این سفارتخانه پس از اعزام کاردار و دیپلمات‌های جدید ادامه خواهد یافت.» آنها همچنین تاکید کردند که با شروع به کار شاهد «شفافیت در امور سفارت» و «گسترش بیشتر مناسبات در عرصه‌های مختلف میان دو کشور» خواهند بود.

روز گذشته که خبرهای جابه‌جایی و تغییرات در سفارت افغانستان منتشر شد، روابط عمومی وزارت امورخارجه ایران در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان تاکید کرد که «موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) است».

در این اطلاعیه تاکید شده، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «هیچ سند یا تجهیزات یا هر شئ دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران» بوده را تحویل نگرفته است. این در حالی است که خبرگزاری صدای افغان (آوا) در این باره نوشته است: «عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سابق سفارت افغانستان در تهران، با پایان دوره مأموریت خود و خروج از این سفارت، عصر روز یکشنبه، هفتم حوت، کلید آن را در اختیار وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.» 

طبق گزارش خبرگزاری آوا، جمعی از دیپلمات‌ها، اتشه‌ها و کارمندان محلی هم سفارت افغانستان در تهران را به همراه سلیمانی ترک کرده اند. روز دوشنبه هفته گذشته، منابعی در سفارت افغانستان در تهران، اعلام کردند که وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست این سفارت خواسته تا پست خود را در اختیار دیپلمات دیگر این سفارت، فضل محمد حقانی قرار دارد. این گزارش همچنین نوشت که حقانی از دیپلمات‌های وزارت امورخارجه امارت اسلامی، در ماه جدی از سوی این وزارت به عنوان سرپرست جدید سفارت افغانستان در تهران معرفی شده بود، اما در آن زمان، سرپرست این سفارت و دیپلمات‌های آن با تحویل‌دهی سفارت به حقانی مخالفت کردند، ولی در نهایت، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفت و رسما سرپرستی فضل محمد حقانی در سفارت افغانستان را پذیرفت.

در جریان این ماجرا شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، تحویل‌دهی سفارت افغانستان در ایران به طالبان را «خلاف عرف دیپلماتیک و در تضاد با منافع ملی افغانستان»‌ خواند. این شورا در بیانیه‌ای گفت که توقع دارد جمهوری اسلامی از پیش‌برد امور سفارت افغانستان در تهران با «ساختار قبلی» حمایت کند. این شورا همچنین از سایر کشورها که نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در آن‌ها فعال‌‌اند، خواسته که از پذیرفتن نمایندگان طالبان خودداری کنند و به مطالبات مردم افغانستان احترام بگذارند.

طالبان به دنبال سفارت‌خانه‌های افغانستان در سایر کشورها

طالبان اسفند سال گذشته برای سفارت افغانستان در ترکمنستان سرپرست منصوب کرد. اگرچه که گفته می‌شد ترکمنستان همانند دیگر کشورها طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما با دادن پایگاه رسمی به طالبان موافقت کرد.

بعد از آن در فروردین سال ۱۴۰۱، اداره طالبان در کابل اعلام کرد که برای اولین بار یک نماینده دیپلماتیک‌شان در روسیه تائید صلاحیت شده است. سخنگوی وزارت خارجه طالبان در این باره گفته بود که سفارت افغانستان در مسکو به طور رسمی به «امارت اسلامی» تحویل داده شده است.

اردیبهشت‌ماه هم خبرگزاری آریانا عکس‌هایی از سفارت افغانستان در پکن منتشر کرد که نشان می‌داد نمایندگان امارت اسلامی با مقام‌های چینی در داخل سفارت نشسته‌اند. بلافاصله بعد از آن هم خبر رسید که چین، سفارت افغانستان در پکن را به نمایندگان امارت اسلامی واگذار کرده است. به این ترتیب طبق این گزارش، پرچم امارت اسلامی برای نخستین بار رسما در یکی از سفارت خانه‌‎های بیرونی افغانستان گذاشته شد.

**به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

در کانال‌های تلگرامی اخبار مربوط افغانستان روز دوشنبه خبرهایی منتشر شد که ترکیه هم سفارت افغانستان در آنکارا را به طالبان واگذار کرده است. البته از چند روز پیش صحبت‌هایی مطرح شده بود که وزارت خارجه طالبان، سه دیپلمات افغانستان در ترکیه را برکنار کرده است. طلوع نیوز در گزارشی به نقل از ذاکر جلالی، رئیس اداره امور سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان گزارش داده که سفارت افغانستان در آنکارا به صورت رسمی به این گروه تحویل داده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت