سواحل یونان، محل قرار دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش ردیابی نفتکش‌های بلومبرگ، حداقل ۲۳ میلیون بشکه نفت خام روسیه و حجم زیادی سوخت پالایش شده از ابتدای سال جاری در خلیج لاکونیکوس در نزدیکی یونان از یک نفتکش به نفتکش دیگر منتقل شده تا تحریم‌های غرب علیه مسکو را دور بزند.

آگهی

میلیون‌ها بشکه نفت خام و سوخت روسیه بین نفتکش‌ها در چند مایلی سواحل یونان جا به جا شده‌ است، این یکی از مجموعه راه‌حل‌های تاجران برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است.

بر اساس گزارش ردیابی نفتکش‌های بلومبرگ، حداقل ۲۳ میلیون بشکه نفت خام روسیه و حجم زیادی سوخت پالایش شده از ابتدای سال جاری در خلیج لاکونیکوس نزدیک به سواحل یونان از یک نفتکش به نفتکش دیگر منتقل شده است.

مقامات یونانی می‌گویند امکان مداخله آنها محدود است، چرا که این فعالیت خارج از محدوده ۶ مایلی آب‌های سرزمینی این کشور انجام می‌شود.

بازرگانان و شرکت‌های کشتیرانی راه‌های زیادی برای اطمینان از جریان نفت روسیه پیدا کرده‌اند و این تنها آخرین نمونه از این راه‌هاست. فعالیت‌های مشابهی هم در نزدیکی شهر سئوتا، منطقه‌ای وابسته به دولت اسپانیا در شمال آفریقا در جریان است. به این ترتیب، ناوگان گسترده‌ای از نفتکش‌ها برای کمک به روسیه برای غلبه بر تحریم‌ها ایجاد شده است.

محقق شدن جابه‌جایی این محوله‌ها در دریا به چندین نکته کلیدی نیاز دارد. شرکت‌های اتحادیه اروپا تنها در صورتی مجاز به ارائه خدمات به این کشتی‌ها هستند که محموله کشتی با سقف قیمت تعیین شده گروه هفت یا کمتر از آن خریداری شده باشد.

محموله‌ها کجا می‌روند؟

پس از انتقال محموله‌ها، تانکرهای دریافت کننده، نفت را هزاران مایل آنطرف‌تر و به خریداران آسیایی می‌رسانند.

یونان بزرگترین کشور مالک نفتکش در جهان است و زمانی که اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه بود، این کشور از جمله کسانی بود که برای رسیدن به سقف قیمت بالاتر اصرار داشت.

یونان، همچنین یکی از کشورهایی بود که برای محدودیت‌های کمتر حمل و نقل نفت روسیه در جریان اقدامات تحریمی، پافشاری می‌کرد. بسیاری از کشتی‌های درگیر این روند قدیمی هستند و وضعیت بیمه‌شان مشخص نیست. میانگین سنی تانکر‌های درگیر در انتقال نفت خام از یونان ۱۸ سال است. قدیمی‌ترین آنها سال ۱۹۹۷ ساخته شده است.

انتقال «کشتی به کشتی» ذاتا اقدام خطرناکی نیست، اما در این فرایند، دو کشتی شناور در دریا محموله بالقوه آلوده کننده را از یکی پمپ کرده و به دیگری وارد می‌کنند. از طرفی هم این خلیج که محل قرار دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه شده، محل پروژه حفاظتی از لاک‌پشت‌های دریایی است و یک خلیج کوچک هم در نزدیکی آن، زمینه تغذیه و پرورش پرندگان را فراهم کرده است.

نمونه اسپانیایی

اوایل سال جاری، وقتی مشخص شد انتقال کشتی به کشتی در نزدیکی سئوتا انجام می‌شود، مقامات اسپانیایی نامه‌ای به شرکت‌های خدمات کشتیرانی محلی فرستادند. آنها در این نامه ممنوعیت دریافت محموله‌های مربوط به نفت روسیه یا مشکوک به آن، حتی در آب‌های بین‌المللی را به شرکت‌ها گوشزد کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقررات اتحادیه اروپا بیان می‌کند که شرکت‌ها باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و همچنین گواهی‌هایی را که ثابت می‌کند محموله‌های نفتی تحت سقف قیمت‌گذاری خریداری شده‌اند را جمع آوری کنند. طبق این مقررات، مقامات باید شرکت‌ها را بررسی و کنترل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلومبرگ: اتحادیه اروپا در تدارک مکانیسم تنبیهی علیه کشورهای ناقض تحریم‌های روسیه است

شورای مُد ایتالیا: تحریم روسیه بیش از ۱ میلیارد یورو به صادرات لوکس ضرر می‌زند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد تحریم روسیه به دلیل حبس الکسی ناوالنی به توافق رسیدند