روسیه برای نجات فضانوردان، یک فضاپیمای خالی به ایستگاه بین‌المللی پرتاب کرد

لحظه پرتاب سایوز خالی از پایگاه قزاقستان توسط روسیه
لحظه پرتاب سایوز خالی از پایگاه قزاقستان توسط روسیه Copyright Roscosmos State Space Corporation
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فضاپیمای جدید و خالی سایوز باید روز یکشنبه به آزمایشگاه مداری برسد. ماه گذشته این کپسول فضانوردان به دلیل برخورد با یک میکروشهاب‌سنگ دچار مشکل شد و مایع خنک‌کننده آن نشت پیدا کرد. سایوز آسیب دیده تا پایان ماه مارس بدون هیچ سرنشینی به زمین بازخواهد گشت و مهندسان می‌توانند آن را دقیق‌تر بررسی کنند.

آگهی

فضاپیمای جدید و خالی سایوز باید روز یکشنبه به آزمایشگاه مداری برسد. ماه گذشته این کپسول فضانوردان به دلیل برخورد با یک میکروشهاب‌سنگ دچار مشکل شد و مایع خنک‌کننده آن نشت کرد. به نظر می‌رسد این اتفاق برای بار دوم در اوایل ماه جاری رخ داد.

آژانس فضایی روسیه پرتاب سایوز جایگزین را به تعویق انداخت و به دنبال هر گونه نقص در ساخت بود. اما هیچ مشکلی پیدا نشد و آژانس قبل از صبح جمعه یک کپسول از پایگاه قزاقستان با بسته‌هایی از تجهیزات برای سه نفر به فضا پرتاب کرد.

با توجه به نیاز فوری به این کپسول، دو مقام ارشد ناسا از ایالات متحده سفر کردند تا شخصا شاهد پرتاب باشند. این کپسول نه دقیقه پس از بلند شدن با خیال راحت به مدار رسید.

به گفته مسئولان بازگرداندن «فرانک روبیو» از فضانوردان ناسا و «سرگئی پروکوپیف» و «دیمیتری پتلین» از فضانوردان روسیه در سایوز آسیب دیده در ماه آینده، بسیار خطرناک عنوان شده است. بدون مایع خنک کننده، دمای کابین در طول سفر به زمین افزایش می‌یابد و به طور بالقوه به کامپیوترها و سایر تجهیزات آسیب می‌زند و خدمه در معرض گرمای بیش از حد قرار خواهند گرفت.

سایوز آسیب دیده تا پایان ماه مارس بدون هیچ سرنشینی به زمین بازخواهد گشت و مهندسان می‌توانند آن را دقیق‌تر بررسی کنند.

این سه نفر در سپتامبر گذشته در این سایوز در یک ماموریت شش ماهه به فضا پرتاب شدند. آنها اکنون یک سال کامل در فضا خواهند ماند تا زمانی که یک کپسول جدید برای جایگزینی آنها در ماه سپتامبر آماده شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانا وایگل، معاون مدیر برنامه ایستگاه فضایی ناسا اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: «روس‌ها به بررسی هر دو نشت فضاپیما ادامه می‌دهند. آنها همه چیز را بررسی می‌کنند تا سعی کنند بفهمند مشکل چه بوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایستگاه فضایی بین‌المللی از اغلب خانه‌های آمریکایی «آلوده‌تر» است

یک زن و یک سیاه پوست در ماموریت جدید سفر به ماه ناسا

سه سرنشین سایوز با موفقیت به ایستگاه فضایی رسیدند