پشت حمله مرگبار ارتش اسرائیل به نابلس چه ماجرایی پنهان است؟

حمله اسرائیل به شهر نابلس در کرانه باختری
حمله اسرائیل به شهر نابلس در کرانه باختری Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشدید خشونت در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی که اخیرا رخ داده باعث مقایسه آن با ابعاد انتفاضه دوم یا قیام فلسطینی‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شده است. همچنین این اتفاق ترس از خونریزی بیشتر در راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل را برانگیخته است.

آگهی

شهر نابلس در شمال کرانه باختری، مرکز تجاری سرزمین‌های فلسطینی، روز چهارشنبه شبیه یک منطقه جنگی بود. پس از حمله نظامی ارتش اسرائیل، درگیری آتش‌باری آغاز شد که در آن دست کم ۱۰ فلسطینی کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این آخرین حمله خونین در پی حملات چند ماهه گذشته اسرائیل به اراضی اشغالی بود که در مجموع منجر به کشته شدن حدود ۲۰۰ فلسطینی و دستگیری حداقل ۲۶۰۰ نفر شده است. ماه گذشته هم حمله مرگبار مشابهی در شهر جنین در شمال کرانه باختری انجام شد.

تشدید خشونت در این چند وقت در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی باعث مقایسه آن با ابعاد انتفاضه دوم یا قیام فلسطینی‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ شده است. همچنین این اتفاق ترس از خونریزی بیشتر در راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل را برانگیخته است.

در ائتلاف جدید ناسیونالیست افراطی، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو متعهد شده که موضعی سختگیرانه در برابر فلسطینی‌ها اتخاذ کند و حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌هایی که آنها به دنبال ایجاد کشوری در آینده در آنجا هستند را مستحکم کند.

چرا ارتش اسرائیل وارد نابلس شد؟

بیشتر درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در سال گذشته بر نابلس و شهر جنین متمرکز بوده است. ارتش اسرائیل می‌گوید حمله روز چهارشنبه برای دستگیری یک گروه مسلح که در نابلس مخفی شده‌ بودند، انجام شده است.

گروه «بیشه شیر» از سال پیش به وجود آمده و در میان فلسطینی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فلسطینی‌ها این گروه را به عنوان قهرمانان مبارزه با اشغال بی‌پایان کرانه باختری توسط اسرائیل که الان ۵۶ سال است در آنجا ساکن شده، می‌دانند.

اگرچه گروه «بیشه شیر» خود را مستقل از جناح‌های مستقر فلسطینی‌ها نشان می‌دهد اما کارشناسان می‌گویند که این گروه توسط گروه‌های شبه نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین تامین مالی می‌شود.

اسرائیل هم این گروه را مقصر تیراندازی‌های متعدد به سربازان و شهرک‌های اسرائیلی در ماه‌های گذشته می‌داند. در یکی از این تیراندازی‌ها در اکتبر گذشته یک سرباز اسرائیلی کشته شد.

چرا حمله در طول روز انجام شد؟

ارتش اسرائیل معمولا اواخر شب به شهرهایی در کرانه باختری یورش می‌برد که به گفته خود تاکتیکی برای کاهش تلفات غیرنظامیان است. اما روز چهارشنبه، در حالی که خودروهای نظامی اسرائیل به شهر قدیمی نابلس هجوم آوردند، خانه‌ها و مغازه‌های آن مملو از فروشندگان و ساکنان شهر بود که به کار روزانه خود مشغول بودند.

ارتش اسرائیل گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی سه عضو تحت تعقیب گروه بیشه شیر که در قتل سرباز اسرائیلی در پاییز گذشته دست داشته‌اند را ردیابی کرده و مشخص شده همه آنها در یک خانه حضور دارند. البته ارتش اسرائیل بدون ارائه مدرکی مدعی شد که این ستیزه جویان تهدیدی فوری برای جان اسرائیلی‌ها به شمار می‌آیند.

چه کسانی در این حمله کشته شدند؟

دست کم ۱۰ فلسطینی از جمله یک پسر ۱۶ ساله و دو مرد ۷۲ و ۶۱ ساله در این حمله کشته شدند. گروه بیشه شیر، شش نفر از کشته شدگان را از اعضای خود اعلام کرده است. مقامات گفته‌اند که یک مرد ۶۶ ساله بعدا در اثر استنشاق گاز اشک‌آور جان باخته است.

فیلم‌های دوربین‌های مداربسته که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد دو مرد جوان، ظاهرا غیرمسلح، پس از دویدن در خیابان، دور از محوطه تیراندازی به ضرب گلوله کشته می‌شوند. 

طبق آمار خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سال جاری تاکنون حداقل ۵۹ فلسطینی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی کشته شده‌اند.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حماس، گروه شبه نظامی اسلام‌گرای حاکم بر نوار غزه پس از این حمله مرگبار به طور ضمنی تهدید کرد و گفت: «صبر آنها به پایان رسیده است». حسین الشیخ، مقام ارشد فلسطینی بدون ذکر جزییات در این باره گفت که تشکیلات خودگردان فلسطینی «در حال بررسی اقداماتی در همه سطوح در پاسخ به این حمله هستند».

اگرچه اسرائیل می‌گوید که حملات دستگیری در کرانه باختری به منظور جلوگیری از حملات آینده بوده است، اما ساکنان فلسطینی و منتقدان می‌گویند که این عملیات فقط به چرخه بی‌وقفه نفرت و خونریزی دامن می‌زند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه بیشه شیر روز چهارشنبه وعده انتقام داده است. آنها هشدار داده‌اند: «اندازه دردی که امروز نابلس کشید را اسرائیل دو برابر خواهد کشید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک اسرائیلی آمریکایی‌تبار در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست