رسوایی «قهرمان مبارزه با مواد مخدر»؛ وزیر سابق به جرم دریافت رشوه از قاچاقچیان محکوم شد

دادگاه وزیر سابق مکزیک به اتهام قاچاق مواد مخدر در آمریکا
دادگاه وزیر سابق مکزیک به اتهام قاچاق مواد مخدر در آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر سابق دولت مکزیک که زمانی مسئولیت مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور برعهده داشت، روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در دادگاهی در آمریکا به جرم دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از کارتل بدنام «سینالوآ» محکوم شد.

آگهی

یک وزیر سابق دولت مکزیک که زمانی مسئولیت مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور برعهده داشت و خود را به عنوان «قهرمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر» مطرح کرده بود، روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در دادگاهی در آمریکا به جرم دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از کارتل بدنام «سینالوآ» محکوم شد.

دادستان‌های فدرال در شهر نیویورک گفته‌اند «جنارو گارسیا لونا» در زمان مسئولیتش در ازای مصون ماندن از بازداشت، عبور امن محموله‌های کوکائین و اطلاع‌رسانی به قاچاقچیان درباره عملیات‌ پلیس رشوه می‌گرفته است. به گفته مقامات قضایی آمریکا وی این مبالغ را از کارتل متعلق به خواکین گوزمان، ملقب به «اِل چاپو» قاچاقچی مشهور مکزیک، دریافت می‌کرده است.

گارسیا لونای ۵۴ ساله یکی از بالاترین مقام های مکزیکی است که تاکنون به ارتباط با قاچاق مواد مخدر متهم شده است. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ آژانس تحقیقات فدرال مکزیک را هدایت ‌می‌کرد و تا سال ۲۰۱۲ به مدت شش سال وزیر امنیت عمومی این کشور بود.

آقای گارسیا لونا به عنوان بخشی از دایره دولتی سرکوب کارتل‌ها در زمان فیلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری وقت، از نزدیک با سازمان‌های ضد مواد مخدر و اطلاعات ایالات متحده همکاری می‌کرد.

هیات منصفه در سومین روز بررسی پرونده آقای گارسیا لونا او را در هر پنج اتهامی که با آن روبرو بود مجرم شناخت. این اتهام‌ها شامل ارتکاب فعالیت مجرمانه و توطئه برای توزیع کوکائین در ایالات متحده بودند. وی اکنون با مجازات دستکم ۲۰ سال زندان تا حبس ابد مواجه است.

در طی محاکمه چهار هفته‌ای جنارو گارسیا لونا، ۹ عضو محکوم کارتل موافقت کردند با تحقیقات دادستان همکاری کنند و در مورد رشوه‌هایی که از گارسیا لونا دریافت کرده بودند شهادت دادند. این مقام بلندپایه سابق مکزیک در جریان محاکمه خود را بی‌گناه دانسته بود.

بریون پیس، دادستان ارشد فدرال در بروکلین، در بیانیه‌ای گفت: «گارسیا لونا که زمانی در بالاترین سمت‌های اجرایی در مکزیک قرار داشت، اکنون بقیه روزهای خود را به عنوان یک خائن به کشورش خواهد گذراند.»

سزار دی کاسترو، وکیل مدافع، به خبرنگاران گفت که گارسیا لونا «هر کاری که بتواند برای تبرئه نام نیک خود انجام خواهد داد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خوسیوس رامیرز، سخنگوی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور فعلی مکزیک، در واکنش به حکم صادره گفت: «عدالت به اجرا درآمده است. جنایت‌ها علیه مردم ما هرگز فراموش نخواهند شد».

فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهور سابق، نیز در بیانیه‌ای گفت به تصمیم دادگاه احترام می‌گذارد اما این حکم از تلاش‌های دولت او در مبارزه با جرائم چیزی کم نمی‌کند. آقای کالدرون پیشتر گفته بود از آن‌چه وزیر امنیت سابقش انجام می‌داده بی‌اطلاع بوده است.

کن سالازار، سفیر ایالات متحده در مکزیک، در واکنش به رای دادگاه گفت این حکم «نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به دفاع از دموکراسی و تحمل صفر در برابر فساد است.»

گارسیا لونا که پس از ترک مقام خود به ایالات متحده نقل مکان کرده بود در سال ۲۰۱۹ در تگزاس دستگیر شد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از کارتل سینالوآ با عنوان «قدرتمندترین گروه سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر در جهان» نام می‌برند. ال چاپو در سال ۲۰۱۹ به اتهام قاچاق مواد مخدر و قتل به حبس ابد محکوم شد و اکنون در زندان فوق امنیتی «سوپر مکس» در کلرادو به سر می برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایتخت سوئیس فروش قانونی و مصرف تفریحی کوکائین را بررسی می‌کند

اِل‌چاپو، یکی از بزرگترین قاچاقچی‌های مواد مخدر «شش سال است که آفتاب را ندیده»

کشف طولانی‌ترین تونل مخفی قاچاق مواد مخدر در مرز آمریکا با مکزیک