هزار کیلومتر با پای پیاده؛ «صدای جنبش زن، زندگی، آزادی به گوش دنیا رسیده است»

مسعود حمیدی‌فر
مسعود حمیدی‌فر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مسعود حمیدی‌فر، معترض ایرانی ساکن هلند فاصله هزار کیلومتری از لاهه در این کشور را تا شهر لیون فرانسه با پای پیاده طی کرد. هدف وی اعلام همبستگی با معترضان ایرانی و رساندن پیام محمد مرادی به گوش جهانیان بود. با او درباره این تجربه گفتگو کردیم.

آگهی

مسعود حمیدی‌فر، معترض ایرانی ساکن هلند فاصله هزار کیلومتری از لاهه در این کشور را تا شهر لیون فرانسه با پای پیاده طی کرد. هدف او اعلام همبستگی با معترضان ایرانی و رساندن پیام محمد مرادی، دانشجوی ایرانی که روز ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۲ با هدف «جلب توجه اروپایی‌ها و رسانه‌های اروپایی به سرکوب معترضان در ایران» خود را در رودخانه رون شهر لیون غرق کرد، به گوش جهانیان بود. 

همزمان با ورود آقای حمیدی‌فر به شهر لیون تعدادی از معترضان ایرانی به همراهی او از میدان ژان مسه تا میدان بلکور این شهر را راهپیمایی کردند و شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سردادند. آنان همچنین به محل پیدا شدن پیکر آقای مرادی در رودخانه رون رفتند و برای یادبود او گل‌هایی را به رودخانه انداختند. 

آقای حمیدی‌فر در جریان این راهپیمایی با اعلام پایان سفر خود گفت: «امیدوارم این زندگی که رفته را حرام نکنیم. خود محمد نیست ولی خواسته‌های او هستند، بازماندگان محمد هستند. فراموش نکنیم که محمد برای چه رفت. محمد رفت تا زن، زندگی، آزادی را به همه دنیا نشان دهد. امیدوارم که رسالتی را که محمد برای ما گذاشت را به خوبی انجام دهیم.»

زارا جم، همسر محمد مرادی که در این راهپیمایی شرکت کرده بود در گفتگو با یورونیوز گفت: «واقعا از آقای حمیدی‌فر ممنونم چون توجه خاصی نسبت به محمد داشتند و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کردند و از این طریق توانستند شهر به شهر و کشور به کشور پیام محمد را که زن، زندگی، آزادی، اتحاد و دوستی است را برسانند.» 

وی راجع به توجه رسانه‌ها به مرگ آقای مرادی و میزان تحقق هدف او از اقدامش افزود: «احساس می‌کنم تا چهلم محمد بایکوت رسانه‌ای شده بود. اما الان کمی بهتر است، یعنی خبرها بیشتر پخش و بیشتر دیده شده است. بیشتر پیام محمد به گوش مردم رسیده. فکر می‌کنم بعد از چهلم بیشتر رسانه‌ها به محمد و اقدامش توجه کردند.»

با مسعود حمیدی‌فر گفتگو کردیم.

یورونیوز: اتمام این راهپیمایی برای شما چه مفهومی دارد و انگیزه شما از انجام آن چه بود؟

مسعود حمیدی‌فر: احساس می‌کنم زن‌، زندگی، آزادی برای من شروعی دوباره بود. من از اقدام آقای مرادی در لیون حس کردم تولدی دیگر و زنده‌ماندن دیگری شروع شده و به من این انگیزه را داد که دوباره زنده باشم. انگیزه سفر من زندگی است. از شهر لاهه، شهر صلح و عدالت حرکت کردم و روی کوله پشتیم پرچمی سفیدرنگ بود که زن‌، زندگی، آزادی روی آن نوشته شده بود. زن‌، زندگی‌، آزادی را روی نماد صلح حمل کردم تا بگویم ما دنبال صلح هستیم، دنبال آزادی هستیم و امیدوارم که سیاستمداران اروپایی و آمریکایی در قبال این انقلابی که داخل ایران اتفاق افتاده وظیفه خود را انجام دهند. هیچ لطفی به ملت ایران نکنند. وظیفه خود یعنی تروریستی شناختن سپاه را انجام دهند.  

یورونیوز: از راهپیمایی اعتراضی تاکنون بارها و بارها توسط افراد و گروه های مختلف برای عیان کردن اعتراض یا ابراز همبستگی بهره گرفته شده، آیا فرد یا گروه خاصی در این راه الهام بخش شما بوده است؟

مسعود حمیدی‌فر: نه الگویی نداشتم. خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که می‌توانیم با زندگی دوباره به این صدای خفته دوباره معنی بدهیم و زندگی را از این‌جا بیرون بیاوریم چون زندگی مهم‌ترین چیزی است که ما داریم و محمد زندگی خود را فدا کرد تا من زنده بمانم پس من وظیفه دارم که زنده بمانم تا بتوانم صدای محمد را و صدای ملت ایران را برسانم. 

یورونیوز: قبلا هم چنین کاری کرده بودید؟ از نظر فیزیکی بدنتان چنین امادگی را داشت؟

مسعود حمیدی‌فر: نه قبلا این کار را نکرده بودم ولی به نظر من انقلاب ملت ایران بزرگ‌ترین انرژی را به من در این راه می‌داد تا بتوانم دوام بیاورم.

یورونیوز: یکی از سئوالاتی که به ذهن خطور می‌کند هزینه چنین سفری است. هزینه این سفر یک ماهه در اروپا را چگونه تامین کردید؟

مسعود حمیدی‌فر: برای هزینه این سفر یک گو فاند می GoFundMe باز کردیم و محبت مردم بود و زیاد طول نکشید. ظرف سه روز هزینه‌اش کامل شد و ما این پیاده روی را آغاز کردیم. 

یورونیوز: چرا فکر می‌کنید چنین اقدامی از سوی شما تاثیرگذار خواهد بود؟

مسعود حمیدی‌فر: ما این‌همه تلاش می‌کنیم که صدایمان را به رسانه‌ها برسانیم و رسانه‌ها به مردم برسانند. همین که من از آن‌جا حرکت کردم، شهر به شهر سه کشور را رفتم، فکر می‌کنم همین هم تاثیر خود را در مردم گذاشته است. 

**یورونیوز: بر سر راه شما آیا مانعی وجود داشت؟ مزاحمتی پیش نیامد؟ احتمالا پیام تهدید آمیز از سوی رژیم ایران دریافت نکردید چه مستقیم چه غیر مستقیم؟
**

مسعود حمیدی‌فر: آنچنان موانعی نبود اما برخورد مردم خیلی زیبا بود. خیلی خوب بود. برای مردم تازگی داشت. شاید چنین اقدامی را بعضی ندیده بودند و یک چیزی که در این راه برای من بسیار شوکه کننده بود، این بود که در روستاهایی بسیار دور افتاده مهسا امینی را می‌شناختند و انقلاب ملت ایران را می‌شناختند. پس صدای ما به دنیا رسیده است. فقط سیاسیون دست از این دورنگی بردارند و آن فریادی که برای انسان‌گرایی سر می‌دهند، آن وظیفه خود را انجام دهند.

آگهی

یورونیوز: فکر می‌کنید به نتیجه مطلوب یا حداقل انتظاری که از این اقدام دست‌ یافتید؟

مسعود حمیدی‌فر: تلاش من این‌قدر بوده و در این حد می‌توانستم انجام دهم. کمک مردم هم بوده است. این توان من بود. امیدوارم در ادامه با توانی بیشتر بتوانم کارهای بزرگتر انجام دهم.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

ویرایشگر ویدئو • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی اختصاصی با نماینده پارلمان اروپا؛ بورل را برای ورود سپاه به فهرست تروریستی تحت فشار می‌گذاریم

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد