افزایش ۷۵ درصدی نرخ دلار آمریکا در ۱۱ ماه گذشته؛ رکوردشکنی ارز ادامه دارد

صرافی در تهران
صرافی در تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران در شرایطی از عبور حجم نقدینگی کشور از ۴۳۱۵ هزار میلیارد تومان خبر داد که این رقم در مقایسه با آغاز سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۰ برابر شده است.

آگهی

بهای فروش دلار آمریکا طی معاملات نخستین روز کاری بازار آزاد تهران پس از پایان جشن‌‌های حکومتی به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز انقلاب سال ۱۳۵۷ با ثبت رکوردی تازه به ۴۶ هزار تومان (۴۶۰ هزار ریال) رسید. 

پیشتر و در جریان مبادلات دوم بهمن (۲۲ ژانویه) نرخ فروش هر دلار آمریکا با ثبت اوجی تازه تا ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرده بود ولی سپس حدود دو هزار تومان پایین آمد ولی با آغاز روندی افزایشی، روز یکشنبه در دامنه ۴۵ هزار و ۹۰۰ تا ۴۶ هزار تومان معامله شد. 

بدین ترتیب، افزایش نرخ هر دلار آمریکا طی سال جاری خورشیدی به ۷۵ درصد رسید. این نرخ در آغاز فروردین گذشته ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان (۲۶۳ هزار ریال) بود. 

همزمان با رکوردشکنی دلار، بهای فروش هر یورو نیز به ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان رسید و هر لیر ترکیه هم دو هزار و ۴۴۰ تومان فروخته شد. قیمت قطعه تمام سکه طلا نیز ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسید. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، در بازار تهران تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

در حالی که برخی فعالان بازار ارز، آغاز تلاش تازه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را برای متوقف کردن ورود دلار از کشورهای همسایه به ویژه عراق و امارات عربی متحده به بازار تهران، دلیل آغاز روند صعودی نرخ ارز در بازار تهران می‌دانند، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران که روز یکشنبه منتشر شده از افزایش ۳۴.۵ درصدی حجم نقدینگی در یکسال منتهی به آبان ۱۴۰۱ حکایت دارد. 

بر پایه این گزارش، سهم پول از نقدینگی اقتصاد ایران نیز به رقم کم‌سابقه ۲۳.۲ درصدی رسیده؛ نسبتی که اسفند ماه گذشته ۲۰.۴ درصد بوده است.

بانک مرکزی ایران در شرایطی از عبور حجم نقدینگی کشور از ۴۳۱۵ هزار میلیارد تومان خبر داده که این رقم در مقایسه با آغاز سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۰ برابر شده است.

مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز دولت ابراهیم رئیسی، کسری تراز عملیاتی این بودجه را بیش از ۴۷۶.۱ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با لایحه بودجه سال جاری حدود ۵۸.۶ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، گروهی از کارشناسان معتقدند که روند صعودی کسری بودجه دولت همزمان با رشد پایین اقتصادی ایران به افزایش بیشتر حجم نقدینگی و نرخ تورم دامن خواهد زد و بر پایه همین چشم‌انداز، سیر نزولی نرخ برابری پول ملی ایران در مقابل دلار آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه ثبت قیمت‌های بی‌سابقه ارز؛ نرخ افزایش بهای سکه طلا در۱۴۰۱ به ۱۲۲ درصد رسید

واکنش‌ها به برنامه رئیس جدید بانک مرکزی؛ از کاهش ۰.۴ درصدی نرخ دلار تا ادعای توزیع رانت

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند