دستبندهای کنترلی؛ ابزار موثر در مبارزه با خشونت علیه زنان در اسپانیا

دستبند ویژه آزارگران
دستبند ویژه آزارگران Copyright TVE
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اسپانیا می‌گویند در پی اجرایی شدن قانون بحث‌برانگیز «فقط بله یعنی بله» ضد خشونت جنسی علیه زنان، دستبند‌های کنترلی نقش موثری در کاهش جرم در این کشور داشته‌‌اند.

آگهی

مقامات اسپانیا می‌گویند در پی اجرایی شدن قانون بحث‌برانگیز «فقط بله یعنی بله» ضد خشونت جنسی علیه زنان، دستبند‌های کنترلی نقش موثری در کاهش جرم در این کشور داشته‌‌اند.

وزارت برابری اسپانیا قبل از این و پس از تصویب قانون موسوم به «فقط بله یعنی بله»، که هرگونه رابطه جنسی را منوط به رضایت صریح طرفین می‌کند، تصمیم گرفته بود برای کمک به قربانیان خشونت جنسی دستبندهای کنترلی یا ضدتعرض را در اختیار آنان قرار دهد. دستبندهای کنترلی ابزارهایی هستند که موقعیت جغرافیایی قربانی و مهاجم را ثبت می‌کنند و زمانی که مهاجم از فاصله‌ای به قربانی نزدیک‌تر می‌شود به صورت خودکار پیغام هشدار ارسال می کند.

در واقع مهاجم یک دستبند کوچک روی مچ دست پا یا مچ پا می‌بندد که سیگنال فرکانس رادیویی از خود منتشر می‌کند. قربانی نیز همین سیستم را دارد، اما به علاوه آن دستگاه دارای یک آنتن فرکانس رادیویی با برد تا ۵۰۰ متر است که می تواند دستبند مهاجم خود را شناسایی کند.

به گفته مقامات قضائی اسپانیا، احکام پرونده‌های آزارگران جنسی باید با اقدامات بازدارنده ای همراه باشد که بین ۱ تا ۱۰ سال بعد از مجازات حبس به طول بیانجامد و دستبند‌ها برای این دوره یک ابزار کنترلی محسوب خواهند شد. در واقع متجاوزان بعد از آزادی همچنان تحت نظارت از راه دور می‌مانند تا خطایی از آن‌ها سر نزند.

از سال ۲۰۰۹ که این دستبندها برای قربانیان خشونت خانگی استفاده شد تا کنون هیچ کاربر این سرویس توسط شریک یا شریک سابق خود به قتل نرسیده است. قربانیان آزارهای جنسی بنابر قوانین جدید می‌توانند پس از صدور احکام دادگاهی، این دستبندها را در کمتر از ۲۴ ساعت در اختیار داشته باشند.

مسئولان دولتی اسپانیا می‌گویند تدابیر جدید باعث می‌شود زنان بیش از گذشته احساس امنیت کنند.

از ماه اکتبر گذشته و با فراگیر شدن استفاده از این دستبندها، مجازات ۲۰۰ آزارگر جنسی کاهش یافته و ۱۸ تن نیز زودتر از موعد از زندان آزاد شده‌اند.

مقامات اسپانیایی می‌گویند در حال حاضر بیش از ۳ هزار دستبند در این کشور فعال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راهپیمایی هزاران نفر در اسپانیا در اعتراض به خشونت علیه زنان

«تنها بله به‌معنای بله است»؛ پارلمان اسپانیا بحث در موضوع رضایت در رابطه جنسی را آغاز کرد

صدها اسپانیایی به حکم دادگاه برای متجاوزان به دختر نوجوان اعتراض کردند