هشدار دبیرکل ناتو نسبت به همکاری‌های روزافزون پکن و مسکو و گسترش تسلیحات اتمی چین

ینس استولتنبرگ
ینس استولتنبرگ Copyright Eugene Hoshiko/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Eugene Hoshiko/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ: «این واقعیت که روسیه و چین در حال نزدیک‌‌تر شدن هستند و سرمایه‌ گذاری‌های قابل توجه چین و قابلیت‌های پیشرفته نظامی جدید نشان می‌دهد که چین یک تهدید است و برای متحدان ناتو نیز چالش ایجاد می‌کند. ناتو باید مطمئن شود که دوستانی در هند و اقیانوسیه دارد.»

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو «همکاری روبه رشد چین و روسیه را خطری بزرگ برای آسیا و اروپا» خواند. 

استولتنبرگ در جریان سخنرانی خود در دانشگاه «کیوی»‌ شهر توکیو، پایتخت ژاپن اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همزمان خواهان تقویت پیوند با متحدان آسیایی از جمله کشورهای منطقه اقیانوسیه و خاور دور است.

استولتنبرگ گفت چین به طور فزاینده ای در حال سرمایه‌گذاری در تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد «بدون ارائه شفافیت یا شرکت در گفتگوی معنادار در مورد کنترل تسلیحات اتمی است» آنهم در حالی که «تهدیدها همچنان بر سر رهبران تایوان و ادعای مالکیت بر این جزیره» پابرجاست.

دبیرکل ناتو افزود: «این واقعیت که روسیه و چین در حال نزدیک‌‌تر شدن هستند و سرمایه‌ گذاری‌های قابل توجه چین و قابلیت‌های پیشرفته نظامی جدید نشان می‌دهد که چین یک تهدید است و برای متحدان ناتو نیز چالش ایجاد می‌کند... ناتو باید مطمئن شود که دوستانی در هند و اقیانوسیه دارد.»

در جریان گفتگوهای روز سه‌شنبۀ ینس استولتنبرگ و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، آنها توافق کردند که مشارکت خود را در زمینه امنیت سایبری و فناوری فضایی و در زمینه‌های دفاعی افزایش دهند. 

دبیرکل ناتو همچنین در سخنرانی خود در دانشگاه کیو گفت که «علاوه بر ژاپن، ناتو در حال تقویت همکاری‌های عملی با استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی در موضوع امنیت سایبری دریایی و افزایش سطح مشارکت رهبران و وزیران آنها در نشست‌های ناتو است».

ژاپن که مهمترین متحد ایالات متحده در شرق دور محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را با سایر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه همچون هند افزایش داده است. 

توکیو به سرعت پس از جنگ اوکراین، به تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه پیوست و کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی غیرجنگی را برای اوکراینی‌ها فراهم کرد. 

ژاپن نگران است که تجاوزات روسیه در اروپا، الهام بخش چینی‌ها در آسیا برای حمله به جزیره تایوان باشد.

دبیرکل ناتو پیش از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن نیز به کره جنوبی سفر کرده بود.

واکنش کره شمالی

کره شمالی سفر استولتنبرگ به کره جنوبی و ژاپن را محکوم کرد و گفت که ناتو در تلاش است تا «چکمه‌های نظامی خود را در منطقه» بگستراند.

پیونگ یانگ که از افزایش همکاری بین ناتو و متحدان آسیایی آمریکا برآشفته است، از این سفر به عنوان «فرآیندی برای ایجاد نسخه آسیایی ناتو» انتقاد کرد و گفت که این امر باعث افزایش تنش در منطقه شرق آسیا خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا به دلایل امنیتی دوربین‌های چینی را از ساختمان های دولتی جمع آوری کرد

«آسیا می‌تواند اوکراین فردا باشد»؛ ژاپن و متحدانش مهیای مقابله با تهدید‌‌های چین و روسیه می‌شوند

وزیر خارجه آمریکا همزمان با تصویب کمک میلیاردی به تایوان، به چین سفر کرد