نیویورک‌تایمز: اطلاعات نظامی روسیه با کارزار بمب‌های پستی در اسپانیا مرتبط است

افسران پلیس در منطقه مجاور سفارت ایالات متحده در مادرید اسپانیا، در پی اعلام دریافت یک بمب پستی به تاریخ پنجشنبه اول دسامبر ۲۰۲۲
افسران پلیس در منطقه مجاور سفارت ایالات متحده در مادرید اسپانیا، در پی اعلام دریافت یک بمب پستی به تاریخ پنجشنبه اول دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه ‌آمریکایی نیویورک‌تایمز روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد که در جریان ارسال بسته‌های پستی حاوی مواد منفجره در اسپانیا احتمالا آژانس اطلاعات نظامی روسیه هم نقش داشته است.

آگهی

روزنامه ‌آمریکایی نیویورک‌تایمز روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد که احتمالا آژانس اطلاعات نظامی روسیه در ماجرای ارسال بسته‌های پستی حاوی مواد منفجره در اسپانیا نقش داشته است.

بر این اساس، افسران اطلاعات نظامی روسیه به یک گروه شبه‌نظامی برتری‌طلب سفیدپوست در روسیه دستور دادند تا این کارزار را در اسپانیا به راه بیندازد. مهم‌‌ترین هدف این کارزار نخست‌وزیر، وزیر دفاع و دیپلمات‌های خارجی بودند.

در اواخر ماه نوامبر و اوایل دسامبر گذشته، تعداد شش بسته پستی مشکوک به آدرس اقامتگاه رسمی و دفتر کار نخست‌وزیر اسپانیا، سفارت آمریکا و اوکراین در مادرید، و وزارت دفاع اسپانیا ارسال می‌شود. برخی از این بسته‌ها حاوی مواد منفجره بوده و یک از آن‌ها موجب مجروح شدن یکی از کارمندان سفارت اوکراین می‌شود.

مقامات آمریکایی این اقدامات را تروریستی خوانده بودند ولی در عین حال هیچ کس بر اثر انفجار این بسته‌های پستی جان خود را از دست نداد.

به گفته این مقامات، بازرسان در سراسر اروپا پس از هفته‌ها زیر نظر داشتن اعضای گروه افراطی موسوم به «جنبش امپراتوری روسیه» گمان می‌برند این گروه با سازمان‌ اطلاعاتی روسیه موسوم به «گرو GRU» ارتباط داشته باشد.

جنبش امپراتوری روسیه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی شناخته می‌شود. سردسته‌های این گروه در اسپانیا زندگی می‌کنند و پلیس رد ارتباط آن با سازمان‌های راست افراطی اسپانیایی را گرفته است.

منافع جنبی روسیه از این اقدام چه می‌تواند باشد؟

نیویورک‌تایمز می‌نویسد به نظر می‌رسد قصد افسران اطلاعاتی روسیه از این اقدام این باشد که عیار گروه‌های نیابتی تحت‌امر خود را به وقت اوج‌گیری تنش‌ها با اروپا بسنجد. همچنین به نقل از منابع مطلع آمده است که این پروژه یک هدف ظاهری نیز می‌تواند داشته باشد و آن چیزی نیست جز اینکه نشان دهد که روسیه و نیروهای نیابتی آن توانایی انجام حملات تروریستی در سراسر اروپا از جمله در پایتخت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دارند.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، کشور اسپانیا که خود عضوی از پیمان ناتو می‌باشد علاوه بر حمایت‌های دیپلماتیک از کی‌یف، از کمک‌های نظامی و بشردوستانه خود نیز دریغ نکرده بود.

یکی از بمب‌های پستی به شرکت «اینستالازا» ارسال شده بود. اینستالازا سازنده نارنجک‌اندازهایی است که اسپانیا به اوکراین می‌دهد. یک بسته پستی حاوی مواد منفجره نیز به یک پایگاه هوایی در خارج از مادرید فرستاده شده بود.

نیویورک تایمز این مطلب را هم در ادامه خاطرنشان می‌کند که «هیچ نشانه ای مبنی بر اراده مسکو برای ارتکاب حملات یا خرابکاری گسترده در اروپا وجود ندارد» چرا که می‌دانند با واکنش ناتو روبرو خواهند شد. بر این اساس میزان ارتباط مستقیم مقامات کرملین با طرح ارسال این بمب‌های پستی نامشخص است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا با همکاری پلیس ملی اسپانیا و افسران ضد جاسوسی در این تحقیقات همکاری می‌کنند.

می‌توان گفت که گروه راست‌گرای «جنبش امپراتوری روسیه» آنچنان هم با دولت روسیه همسو نباشد. سرکردگان این جنبش از بی کفایتی رهبری روسیه در جنگ اوکراین انتقاد کرده و آقای پوتین را به فساد متهم کرده است. با این حال، به گفته مقامات آمریکایی، از آنجایی که این گروه در اهداف مسکو برای تضعیف دولت های غربی و ایجاد هرج و مرج در اروپا هم نظر است، اطلاعات روسیه توانسته است بر عملیات آن تأثیر بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب کارگر نیوزیلند جانشین نخست‌وزیر مستعفی را معرفی کرد

اعتراضات ایران؛ آمریکا، اروپا و بریتانیا همزمان چندین شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کردند

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم