معترضان با تجمع در مقابل خانه مولانا گُرگیج در گالیکش؛ احضاریه دادگاه روحانیت ملغی شود

balochcampaign
balochcampaign Copyright منبع: کمپین بلوچ - تصاویر مربوط به تجمع امروز مردم مقابل خانه مولانا گرگیج است balochcampaign
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ه گزارش «کمپین فعالان بلوچ» امروز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱، گروهی از شهروندان بلوچ و ترکمن ایران در شهر گالیکش استان گلستان مقابل منزل مولانا محمدحسین گُرگیج تجمع کردند تا مانع از رفتن این روحانی بلوچ اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت شوند.

آگهی

به گزارش «کمپین فعالان بلوچ» امروز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱، گروهی از شهروندان بلوچ و ترکمن ایران در شهر گالیکش استان گلستان مقابل منزل مولانا محمدحسین گُرگیج تجمع کردند تا مانع از رفتن این روحانی بلوچ اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت شوند.

مولانا گرگیج در خطبه یکی از نمازهای جمعه خود اقدامات جمهوری اسلامی از جمله سرکوب، اعدام و بازداشت معترضان را مورد انتقاد قرار داده بود.

او به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و امروز می‌بایست خود را به این دادگاه معرفی می‌کرد.  

خواست آنهایی که در نزدیکی خانه این فرد روحانی تجمع کرده‌اند این است که «احضاریه دادگاه ملغی شود» یا اینکه «مولانا گرگیج از حضور در دادگاه امتناع کند.»

مولانا گرگیج خطاب به مردم: اجازه دهید در دادگاه حاضر شوم

در ویدئوهای منتشر شده در کمپین فعالان بلوچ صدای مولانا گرگیج به گوش می‌رسد که از مردم می‌خواهد تا اجازه دهند او در دادگاه ویژه روحانیت حاضر شود.

آذر ۱۴۰۰ حکم عزل مولانا گرگیج، امام جمعه آزادشهر توسط نماینده‌ ولی‌فقیه در استان گلستان ابلاغ شد. عزل او از مقام امام جمعه آزادشهر نیز اعتراض‌های مردمی را به دنبال داشت. آقای گرگیج عزل خود از منصب امامت جمعه را نپذیرفت و هفته بعد از عزل شدن، در مدرسه فاروقیه نماز جمعه به پا کرد.

آقای گرگیج از چهره‌های شناخته‌شده اهل سنت در ایران به شمار می‌رود.

در تجمع‌های بعد از نماز‌ جمعه زاهدان و شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان شعارهایی در حمایت از این فرد روحانی از سوی تظاهرکنندگان به گوش می‌رسد.

در اعتراضات اخیر ایران سخنرانی مقام‌های مذهبی اهل سنت از جمله مولوی عبدالحمید و مولوی گرگیج و انتقاد صریح آنها به سیاست «سرکوب» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با تذکر و برخوردهای امنیتی همراه بوده است. 

آقای گرگیج در نماز جمعه ۱۶ دی به اعدام و بازداشت معترضان واکنش نشان داده بود. او همچنین ۱۲ مهر نیز از حوادث جاری در کشور، به‌ویژه تیراندازی نیروهای حکومتی به معترضان در «جمعه خونین زاهدان» انتقاد کرده و از آن به عنوان «فاجعه» نام برده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات ایران؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان: «روحانیون در راس کار نباشند بهتر است»

اعتراضات ایران؛ دیده‌بان حقوق بشر: «جمعه خونین» زاهدان،‌ مرگبارترین سرکوب سال ۲۰۲۲ بود

فعالان حقوق بشری بلوچ: دست‌کم ۸۰ نفر از جمله دو کودک در ناآرامی‌های زاهدان کشته شدند