احیای رقص و حرکات آکروباتیک در قطر با برگزاری جشنواره‌های تازه

احیای رقص و حرکات آکروباتیک در قطر با برگزاری جشنواره‌های تازه
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«به این نتیجه رسیدیم که از بناهای فوق‌العادهٔ اینجا استفاده کنیم تا قدرت رقص و موسیقیِ زنده را برای تحول به کار بگیریم.»

آگهی

دوحه اخیرا توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده و یکی از جاذبه‌های این شهر فستیوالی ویژهٔ رقص و موسیقی و هنر به نام «جشنوارهٔ در جنبش» است.

جشنواره در جنبش؛ متحول‌کردن فضاهای شهری با رقص

نیکو مولیِ آهنگساز مشهور در همکاری با بنجامین میل‌پیه طراح رقص در ده نقطهٔ قطر اجرایی چشمگیر داشته‌اند که یکی از آنها موزهٔ ملی این کشور بود. نیکو و بنجامین تصمیم گرفتند در هر فضایی برای اجرا بهره ببرند.

نیکو دراین‌باره می‌گوید: «ما اول فکر کردیم که باید چند تالار اجرایی برپا کنیم، بعد به این نتیجه رسیدیم که جالب‌تر است که از بناهای فوق‌العادهٔ اینجا استفاده کنیم، و خواستیم از قدرت رقص و موسیقیِ زنده برای تحول مکان استفاده کنیم.»

این دو هنرمند در دو دههٔ گذشته بارها همکاری کرده‌اند اما برگزاری این جشنواره با ۶ اجرای روزانه در ده نقطه مختلف از کشور طی دو هفته بزرگترین کار مشترک‌شان به شمار می‌رود. 

نمایشی روی قایق‌های صید مروارید هم یکی از این اجراهاست که به گفتهٔ نیکو خود تماشاگر هم برای تماشایش وارد نوعی رقص و چرخش می‌شود. «جشنوارهٔ در جنبش»، منظرهٔ تازه‌ای از فضاهای آشنای دوحه می‌سازد و مکان‌های عادی را شگف‌انگیز جلوه می‌دهد.

رقص فوتبال‌دوستان با حضور دی‌جی‌های نامدار در عنکبوت غول‌آسا

فوتبال‌دوستان حاضر در قطر حین برگزاری جام جهانی سرگرمی‌های فراوانی داشتند. تعداد زیادی کنسرت، نمایش‌ موزیکال و اجرای زنده.

جشن و پایکوبی کمی بعد از پایان اولین مسابقهٔ جام جهانی با اجرای گروه بلک‌آید پیز شروع شد، و عنکبوتِ آتش‌دَم ۵۰ تنی معروف نیز در جشنوارهٔ موسیقی آرکادیا میزبان دی‌جی‌های نامدار جهانی بود.

برتی کول، طراح این عنکبوت در حاشیهٔ جشنوارهٔ آرکادیا می گوید: «۹۰ درصد این عنکبوت از مواد بازیافتی ساخته شده. چشم‌هایش بخشی از موتور جت جنگی‌اند. عضلات فوقانی‌اش با تنهٔ هلیکوپتر ساخته شده، و پاهایش هم بازوهای ماشین‌ کنترل بار گمرک‌اند. تعداد زیادی از بقایای ادوات نظامی به هم متصل شده اما هدف کار متحد‌کردن مردم با موسیقی بوده.»

فری کورستن، دی‌جی هلندی، و فرنچ مونتانا، خوانندهٔ رپ مراکشی آمریکایی نیز در شب های جام جهانی به اجرای برنامه پرداختند. همچنین در جزیرهٔ قطیفان که جزیرهٔ سرگرمی قطر نام گرفته نمایش آکروباتیک «رؤیای ماهیگیر» تاریخچهٔ این کشور را روایت می‌کند. داستان نمایش ماجرای دهکدهٔ ساحلی کوچکی است که بعد از کشف نفت و گاز متحول می‌شود.

کارگاه رقص و حرکات آکروباتیک دوحه

رقص سلامت جسمی و روانی را بهبود می‌دهد و بر جمع آشنایان فرد هم تأثیر می‌گذارد. در قطر رقصندگان همیشه طبق سنت پشت درهای بسته بوده‌اند، اما فیورلا اوته‌رو تصمیم گرفته این وضع را عوض کند. فیورلا در سال ۲۰۱۸ کارگاه براوا را راه‌اندازی کرده که ویژهٔ رقص و هنرهای آکروباتیک است. این مجموعه تاکنون تأثیرمثبت فراوانی داشته است.

هرچند گرداندن کارگاه برای فیورلا مسئولیت سنگینی است، او گاهی خودش در اجرای نهایی شرکت می‌کند او می‌گوید: «رقص زبان همگانی است، و زیبایی‌اش این است که می‌توان بدون یک کلمه داستان گفت. چون تن ابزار بیان‌ شما می‌شود.» 

فیورلا که عزم کرده تا برداشت‌های دینی غلط را دربارهٔ رقص اصلاح کند می‌گوید: «بسیار خوش‌شانس‌ایم که شاگردان قطری زیادی داریم که عاشق رقص و هنرهای آکروباتیک‌اند.»

کارگاه براوا علاوه بر کلاس رقص نخستین آموزشگاه حرکات آکروباتیک قطر به شمار می‌رود، و همهٔ مربیان آن آموزش رسمی دیده‌اند.

مالی براون، مربی حرکات آکروباتیک این کارگاه نیز می‌گوید: «خیلی وقت‌ها شاگردانی که در مدرسه روز سختی داشته‌اند برای گذراندن اوقات فراغت‌شان به اینجا می‌آیند و فقط دوست دارند تفریح کنند و شاد باشند. چیزی با این ورزش برابری نمی‌کند، و البته شما را زیبا و سرحال و سالم و و واقعا خوب نگه می‌دارد.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

قطر میزبان برترین‌های تنیس و والیبال ساحلی

پیشگامی‌های قطر در تسهیل آموزش و پرورش همگانی