انتصاب‌های جدید در ونزوئلا؛ مادورو رئیس غول نفتی کشور و وزیر خارجه را تغییر داد

نفت ونزوئلا
نفت ونزوئلا Copyright Ariana Cubillos/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
Copyright Ariana Cubillos/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن بارها اعلام کرده که سیاست خود را در قبال کاراکاس تغییر نمی‌دهد؛ با این حال با بحران نفت و جنگ در اوکراین مواضع خود را ملایم‌تر کرده و به شرکت شورون اجازه داده است که علی‌رغم تحریم‌ها به مدت شش ماه در ونزوئلا فعالیت کند.

آگهی

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز جمعه شش ژانویه در زنجیره‌ای از انتصاب‌ها که شامل وزیر خارجه جدید نیز می‌شد، از تغییر در رأس غول نفتی دولتی «پترولئوس دی ونزوئلا» (پی‌دی‌وی‌اس‌آ) خبر داد.

مادورو در توییتی نوشت که ریاست غول نفتی «پترولئوس دی ونزوئلا» به پدرو رافائل تله‌چیا واگذار شده است که با توجه به تجربه عالی خود در شرکت پتروشیمی ونزوئلا (پکیون) می‌تواند شتاب صنعت ملی نفت را تثبیت کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ونزوئلا به عنوان یک قدرت نفتی سابق، در تلاش برای افزایش تولید و رسیدن به سطح سال گذشته است و امید دارد که نقش مهمی در بازار فعلی به‌دلیل جنگ در اوکراین ایفا کند.

پدرو رافائل تله‌چیا یک مهندس و افسر نظامی است که ریاست شرکت پتروشیمی ونزوئلا (پکیون) را برعهده داشت؛ او جایگزین اسدروبال چاوز (پسر عموی هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق این کشور) در رأس «پترولئوس دی ونزوئلا» شده است. چاوز از آوریل ۲۰۲۰ میلادی در این سمت قرار داشت.

ونزوئلا که بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز را در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه می‌کرد، به‌دلیل مدیریت ضعیف و کمبود سرمایه‌گذاری شاهد کاهش تولید خود به رقم ۳۰۰ هزار بشکه در روز شد. این موضوع اما به تدریج در حال افزایش است و هم اکنون سطح تولید به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

نیکلاس مادورو بارها ادعا کرده که دلیل افت تولید، تحریم‌های مالی اعمال شده از سوی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ علیه ونزوئلا بوده است اما اکثر متخصصان معتقدند که کاهش تولید پیش از این تاریخ اتفاق افتاده است.

طارق الایسامی، وزیر نفت ونزوئلا گفت: «ما از حضور سرهنگ عزیز پدرو تله‌چیا استقبال می‌کنیم که به پیشبرد تحول بنیادین صنعت نفت ما ادامه دهد.»

آقای تله‌چیا که باید روابط با ایالات متحده در این حوزه را نیز مدیریت کند در واکنش به اعطای این سمت، از مادورو تشکر کرد.

واشنگتن بارها اعلام کرده است که سیاست خود را در قبال کاراکاس تغییر نمی‌دهد؛ با این حال با بحران نفت و جنگ در اوکراین مواضع خود را ملایم‌تر کرده و به شرکت شورون اجازه داده است که علی‌رغم تحریم‌ها به مدت شش ماه در ونزوئلا فعالیت کند.

آقای مادورو همچنین در توییتر از انتصاب ایوان جیل پینتو به‌عنوان وزیر خارجه جدید به جای کارلوس فاریا که از مه ۲۰۲۲ این سمت را بر عهده داشت خبر داد.

کاراکاس پس از چندین سال انزوا سیاسی، حالا درصدد احیای روابط خود مخصوصا با کشورهای همسایه‌ است که اخیرا در رأس برخی از آن‌ها تغییراتی رخ داده است.

نیکلاس مادورو،هفته پیش در گفت‌وگو با یک رسانه فرانسوی گفته بود که کشورش «کاملا آماده» عادی سازی و از سرگیری مجدد روابط با ایالات متحده آمریکا پس از سه سال قطع رابطه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید