وداع با سال پرتلاطم ۲۰۲۲؛ جهان آغاز سال جدید را با «امید» جشن می‌گیرد

مراسم جشن سال نو در سیدنی استرالیا
مراسم جشن سال نو در سیدنی استرالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سال ۲۰۲۳ برای بخش‌هایی از کره زمین آغاز شده و گروهی از مردم جهان با ۱۲ ماه پرتلاطم که در آن جنگ در اروپا، افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان، افتخارآفرینی لیونل مسی در جام جهانی و همچنین مرگ ملکه الیزابت و پاپ بندیکت به وقوع پیوست، خداحافظی کردند.

آگهی

سال ۲۰۲۳ برای بخش‌هایی از کره زمین آغاز شده و گروهی از مردم جهان با ۱۲ ماه پرتلاطم که در آن جنگ در اروپا، افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان، افتخارآفرینی لیونل مسی در جام جهانی و همچنین مرگ ملکه الیزابت و پاپ بندیکت به وقوع پیوست، خداحافظی کردند. 

کشورهایی که در شرق کره زمین قرار دارند همچون استرالیا و نیوزیلند سال نو را با برگزاری جشن‌های پر زرق و برق گرامی داشتند. سیدنی یکی از نخستین شهرهای بزرگ جهان بود که پس از دو سال تعطیلی برنامه‌های سال نو، مراسمی باشکوه و پر نور برای استقبال سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار کرد. در این برنامه جمعیتی عظیم برای تماشای مراسم آتش بازی در این بندر درخشان گرد هم آمدند و میلیون‌ها نفر هم این مراسم را به صورت زنده از تلویزیون تماشا کردند. هرچند مسئولان شهر سیدنی می‌گویند انتظار داشتند تعداد بینندگان این مراسم بسیار بیشتر از اینها باشد. 

دیوید پترسون، شهروند ۵۲ ساله استرالیایی که در نزدیکی ساختمان «اپرا هاوس» سیدنی در میان جمعیت حضور دارد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «۲۰۲۲ در مجموع سال نسبتا خوبی بود و البته اینکه توانستیم از شر کووید خلاص شویم بسیار عالی بود.»  او می‌گوید امیدوار است سال ۲۰۲۳ از این هم بهتر باشد. 

استرالیایی‌ها از اینکه پس از گذر از سالهای ابهام و ترس کووید عبور کرده و دوباره دور یکدیگر این اتفاق مهم را جشن بگیرند خوشحال هستند. 

برای جهان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۲ احتمالا حمله روسیه به اوکراین بود که تقریبا در همان ابتدای سال رخ داد و با پایان سال همچنان این جنگ ادامه دارد. از جمله مرگ‌های مهم سال هم می‌توان به درگذشت الیزابت، ملکه کهنسال بریتانیا اشاره کرد. همچنین دنیا در این سال افراد دیگری چون میخائيل گوباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن، جیانگ زمین، رهبر پیشین چین، پاپ بندیکت و البته پله سلطان فوتبال جهان از این دنیا رفتند. 

احتمالا سالها بعد تاریخ از سال ۲۰۲۲ به عنوان ۱۲ ماهی یاد خواهد کرد که در آن به راه افتادن جنگ اوکراین نگرانی‌ها از شکل‌گیری جنگ جهانی سوم را شدت بخشید. 

آغاز سال جدید پس از روزهای خونین در اوکراین

به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، با گذشت بیش از ۳۰۰ روز از تهاجم روسیه اوکراین، دست‌کم ۷ هزار غیرنظامی کشته و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. این در حالی‌ است که حدود ۱۶ میلیون اوکراینی هم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. برای کسانی که باقی مانده‌اند، در میان خاموشی‌های دوره‌ای و رگبارهای موشکی روسیه، منع رفت و آمد از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح برقرار خواهد بود و در نتیجه خبری از جشن‌های سراسری و عمومی در این کشور نخواهد بود. در حالی که برخی این مناسبت را با دعا و روشن کردن شمع جشن می‌گیرند گروه دیگری تصمیم دارند در طول شب در مهمانی‌های خانوادگی حضور یابند. 

تتیانا میتروفانوف، رستوران‌دار در شهر کی‌یف در این خصوص می‌گوید: «در سال‌های گذشته مردم همیشه تا ساعت ۳ یا ۴ صبح می‌ماندند و حتی در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی می‌پرداختند اما اوضاع امسال متفاوت است.» 

سایه سنگین کوید بر سر جهان

سال ۲۰۲۳ در حالی آغاز می شود که افزایش قابل توجه تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید در چین نگرانی‌ها در خصوص بازگشت ویروس کرونا به سطحی نگران‌کننده در جهان را شدت داده است. پس از آنکه اعتراضاتی گسترده در بخش‌های مختلف چین در خصوص سیاست‌های محدود کننده باعث شد تا پکن بسیاری از قوانین سخت‌گیرانه برای اجرای سیاست «کووید صفر» را لغو کند، در هفته‌های اخیر تعداد موارد ابتلا به کووید در این کشور به صورت انفجاری افزایش یافته است. 

این در حالی است که مهمانی‌های شب سال نو در کافه‌ها، تئاترها و مراکز خرید بی‌شماری برنامه‌ریزی شده و این تجمعات احتمالا به شدت گیری شیوع این بیماری در چین خواهد انجامید. با این حال شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در یک سخنرانی تلویزیونی در شب سال نو به مردم این کشور گفت: «با وجود شیوع بیماری کووید، نور امید درست مقابل ما است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تکرار ماجرای آتش زدن خودروها در شب سال نو در فرانسه

پیام سال نوِ پاپ: با زنان مهربان باشید

سایه اومیکرون بر جشن‌های سال نو اروپا؛ از لغو مراسم آتش بازی پاریس تا قرنطینه سختگیرانه در هلند