مرگ دست‌کم ۱۸ کودک در ازبکستان پس از مصرف یک داروی ساخت هند

canva.com
canva.com Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۱۸ کودک از ۲۱ کودکی که بیماری تنفسی داشتند و شربت «Doc-1 Max» را خورده بودند، درنهایت جان باختند.

آگهی

وزارت بهداشت ازبکستان اعلام کرد که دست‌کم ۱۸ کودک در این کشور پس از مصرف یک شربت دارویی که توسط کارخانه داروسازی «ماریون بیون‌تک» هند تولید شده بود، جان باختند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، ۱۸ کودک از ۲۱ کودکی که بیماری تنفسی داشتند و شربت «Doc-1 Max» را خورده بودند، درنهایت جان باختند.

مراجعه به وبسایت این کارخانه هندی داروسازی نشان می‌دهد که این دارو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به بازار عرضه شده است و به ادعای وزارت بهداشت ازبکستان، آزمایش‌ها نشان داده که این شربت حاوی اتیلن گلیکول بوده که یک ماده سمی محسوب می‌شود.

رسیدگی به این حادثه همچنین نشان داد که در برخی موارد فوت، شربت پیش‌تر در خانه‌ها وجود داشته و والدین پس از بیمار شدن کودکانشان، آن را بدون تجویز پزشک و گاه با دوزهایی بالاتر از حد استاندارد به فرزندانشان داده‌اند.

کارخانه داروسازی «ماریون بیون‌تک» هنوز به درخواست‌ها برای توضیح در این باره پاسخ نداده و یک منبع دولتی هند نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که وزارت بهداشت این کشور در حال بررسی این موضوع است.

هند همچنین از روز سه‌شنبه بازرسی از برخی کارخانه‌های داروسازی را در سراسر این کشور آغاز کرد تا از کیفیت محصولات تولیدی آنها و رعایت استانداردهای پزشکی بین‌المللی در این کارخانه‌ها اطمینان یابد.

پیش از این نیز حادثه مشابهی در گامبیا، کشوری واقع در غرب آفریقا روی داده بود و بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۷۰ کودک به دلیل مصرف شربت‌های سرفه و سرماخوردگی ساخت یک کارخانه داروسازی در دهلی‌نو جان باختند. با این وجود هم دولت هند و هم کارخانه داروسازی، هرگونه مسئولیت در قبال این حادثه را رد کرده بودند.

از هند به عنوان «داروخانه جهان» یاد می‌شود؛ صادرات دارویی این کشور در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و در سال مالی گذشته به ۲۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وزارت بهداشت ازبکستان اعلام کرد که در حال جمع آوری قرص‌ها و شربت های «Doc-1 Max» از تمام داروخانه‌های این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود دارو در اروپا در بحبوحه شیوع عفونت‌های باکتریایی؛ آموکسی‌سیلین و استامینوفن کمیاب شدند

هزاران پزشک هندی به کارزار «یوگا کووید را نابود می‌کند» اعتراض کردند

هند صادرات داروی تجویزی ترامپ برای کرونا را ممنوع کرد